• Creator
    Discussion
  • #19666

    reaper
    Participant

    Hejsan hejsan!

    Jag har som projektarbete i min gymnasieutbildning valt att tillsammans med 7 andra elever genomföra en resa till Christiania, eller snarare Köpenhamn. Där är det tänkt att vi ska intervjua personer som har något intressant att säga om Christianias nuvarande situation och framtid.

    Till en början var lärare, rektorer och kommunpolitiker väldigt skeptiska till detta påfund, vi skulle förmodligen inte få åka, vilket gjorde oss väldigt omotiverade att verkligen arbeta med projektet. Men någon vecka innan jul visade det sig att vi skulle få åka(!), och nu har skolan t.o.m. finansierat transporten.

    Vi ska vara i Köpenhamn från måndag eftermiddag till fredag eftermiddag nästa vecka. Vi har endast bokat in narkotikapolis Jins Myller för en intervju, och folket på Nyt Forum sade när vi försökte få tag i Jacob Reddersen för en intervju att de skulle “fixa honom” när vi kommer dit. Jag hoppas att det betyder att vi kan intervjua honom.

    Hela projektet är en katastrof enligt min mening. Ingen i projektgruppen förutom jag är särskilt intresserad av sakfrågan, och ännu mindre besitter någon någon kunskap. De andra litar på att jag ska ha kunskap nog att hantera intervjuerna. Kanske har jag lurat dem att tro att jag har den kunskapen och förmågan, men det har aldrig varit min avsikt. Vi har inte lyckats med vår ambition att boka in så många “viktiga” personer som möjligt i förväg utan vi får köra det mesta spontant på plats.
    (I och för sig verkar det som att den danska mentaliteten är av en mer flexibel art än den svenska… De flesta vi har talat med på telefon vill inte bestämma datum i förväg utan säger “vi tar det när ni kommer hit”.)

    Ingen annan oroas dock. Är det för att de har lämnat allt jobb åt mig eller är det för att det inte spelar någon roll? På vilket sätt spelar det ingen roll? Spelar det ingen roll för att det kommer att ordna sig; bara man är avslappnad, flexibel och frågvis kommer det att gå bra?
    Eller spelar det ingen roll för att vi ska åka dit för att ha kul i Köpenhamn, inte för att lägga ner en massa tid på ett projekt som ändå inte har någon betydelse i våra liv?

    Argh!

    Nu när ni vet ungefär hur jag känner det inför resan kan jag berätta vad våra intervjuer etc ska gå ut på.

    Målgruppen för den dokumentär vi har för avsikt att göra (men jag kommer förmodligen inte att palla att ha en kamera bredvid mig när jag ska försöka kommunicera med danskar) är eleverna på vår skola. Kanske blir det bara treorna. Vi har tänkt besvara de vanligaste frågorna människor i allmänhet har angående Christiania, och kolla ifall de vanligaste fördomarna stämmer eller inte.
    Fördomar såsom “Christiania styrs av kriminella knarkare som bara knarkar hela tiden och säljer knark till alla jämt och hela tiden för evigt”. Och frågor såsom “hööö..höö..öh, är det typ… lagligt att DÖDA någon i Christiania? För de har väl inga lagar?”. Vi har också tänkt titta på hur situationen har ändrats iom pusher streets fall. Har drogförsäljningen ökat? Minskat? Har de tidigare av Christianiterna förbjudna drogerna blivit vanligare? Hur var det innan?

    Det intressanta är ju att se hur de olika personerna svara på samma frågor. Tyvärr har vi som sagt inte lyckats boka in så många, men jag hoppas att det löser sig på plats. Jag har haft för mycket ångest för att försöka ordna situationen nu under lovet… Det hjälpte lite att skriva av sig här, jag ser lite klarare på allt nu.

    Hur som helst skulle jag vara högst tacksam om någon insatt vill tipsa om något intressant fråga jag kan ställa Jacob Reddersen eller Jins Myller. Eller ifall ni känner till någon person som vi kan kontakta när vi är på plats… Jaja ni hajar. Alla tips och idéer är välkomna! Ursäkta om denna text är förvirrad, jag är en förvirrad person. Och dessutom trött! 8)

  • Author
    Replies
  • #247610

    reaper
    Member

    jag vet inte riktigt hur gamla ni är eller vad ni har för erfarenheter..
    Men om ni känner för det, så gör det.. bara ni är över 18, och vet vad ni håller på med liksom..
    Ska ni röka holk där i Christania också? Eller ska ni bara arbeta med projektarbetet? Vad tyckte läraren?

  • #247611

    megathron
    Member

    Oj vilket dilemma =)
    Men det blir säkert ett jättekul och bra arbete.
    Det finns nog mycket hjälp att få på Swecan tror jag.

  • #247612

    reaper
    Member

    Alla är 18-19. Nej vi ska bara jobba med projektarbetet och så blir det lite mesuem och sånt. Skulle vi röka på vore det ett svek mot skolan som har gett oss chansen att åka. Det finns bättre tillfällen 8) . Vi har omkring 5 lärare som ser över detta projekt. Endast en är positivt inställd, och det är för att hon vill visa oss en massa grejer i köpenhamn, där hon är uppväxt. Som tur är har hon varit en stark drivkraft för att hålla käpparna borta från hjulen.

    Megathron: :D Ja synd att jag inte fick idén att posta här förrän idag. Ja kul blir det nog. Gör jag bort mig totalt blir det kul i efterhand. Man måste göra bort sig ibland för att ha något kul att berätta :? .

  • #247613

    reaper
    Member

    Ni kan ju passa på att göra en liten opinionsundersökning om Christiania..
    Ni är ju 7 som åker så ni borde kunna fråga ett hundratal personer själva/person på bara någon timme!
    SIFO behöver ju bara fråga 1001 personer om något för att det skall vara statistiskt fastställt och dagens sanning 😉
    Det finns en på Swecan “gammal christianit” tror jag hon heter, hon kanske kan hooka upp era med några bra intervjuobjekt!?
    Ni kommer ju att vara där i 4 dagar så ni har ju ganska gott om tid att göra både det ena och det andra..
    Det ligger en gymnaiseskola(eller är det högstadie) precis utanför Christiania, jag kommer inte ihåg vad den heter men den skolans rektor hade kanske kunnat vara ett bra intervjuobjekt.. (kanske “gammal christianit” vet vad den heter??)
    I annat fall ser det kanske bra ut för er egen skolledning att ni skall intervjua en annan skolledning som ligger precis utanför epicentrum 8)

  • #247614

    reaper
    Member

    Vi har faktiskt tänkt besöka skolan du pratar om. Vi hade kontakt med dem i ett tag men de har under de senaste veckorna vägrat att svara på både telefon eller på email :? . Vi få helt enkelt gå dit och se ifall de vill prata med oss.

  • #247615

    reaper
    Member

    Ja vad sjutton är det skolan heter?
    Läste det någonstans…
    Tydligen röker eleverna där mindre än på andra skolor.
    Bra förslag att besöka den!

    Ska kolla upp det imorgon och återkomma!

  • #247616

    reaper
    Member

    Minns jag inte fel heter skolan Christianshavns skola.

    Imorgon åker jag och får förmodligen svårt att titta in här, men jag ska försöka.

  • #247617

    reaper
    Member

    Hoppsan, det var visst redan idag när jag skrev det förra inlägget…
    Kom hem mitt i natten från en trumfest och var väl inte helt klar över vad klockan var.

    Skolan som ligger närmast heter Christianshavns gymnasium men det finns också en som heter Christianshavns skole. Det är en grundskola med små barn, så gymnasiet är väl det bästa valet?

    Här är deras hemsida: http://sofie3.ci.kk.dk/skoler/christianshavnsgymnasium_postnuke/html/index.php

    Stod väl iofs inget intressant där, men kontaktuppgifter finns åtminstone.

    Surfade runt lite snabbt för att hitta inslaget/filmsnutten jag sett tidigare där man talade om huruvida studieresultaten påverkades av närheten till Christiania men hittar det inte nu. Tror det var ungefär när Christianiabarnen höll sin presskonferens i våras. Summan av kardemumman var iallafall att eleverna hade ett bra studieresultat.

    Om ni behöver söka information när ni är där så kan ni säkert använda internet på biblioteken. Det finns ett på Christianshavns torg och Stadsbiblioteket (eller vad det heter) har en samling om Christiania.

    Ole Lycke kan tala så en svensk förstår, så jag tycker verkligen att ni ska söka upp honom och var inte rädda för att använda kameran. Ni kan ju klippa bort om ni framstår som korkade svenskar som inte fattar danska. Det blir ju ingen dokumentär om ni inte filmar! 😉

    Ja lycka till nu då.
    Du får berätta hur det gick när ni kommit hem!

  • #247618

    reaper
    Member

    Ikväll, söndag den 27 februari 20:00, visas en dokumentär som heter “Kampen om Christiania” på SVT 2. Där kan du säkert hitta mycket inspiration.

    Mvh/Kumar

  • #247619

    reaper
    Member

    Vi ska försöka filma… men det blir så kasst. Kass kvalité på både ljud och bild. Men vi får försöka. Vanligt fotografisk dokumention blir det iaf. Intervjuerna ska vi publicera i skolan.

    Ja det är gymnasieskolan vi har haft kontakt med. De var visst sugna på att träffa oss men inte att upprätthålla kontakten med oss 8) .

    Tack för hjälpen!

    Ps. Finns det någon fråga ni vill att vi ska ställa narkotikapolisen Jins Myller eller Jacob Reddersen är det bara att PM:a mig den. Ds.

  • #247620

    reaper
    Member

    Jahapp! I fredags kom vi hem. Det var skönt.
    Det var jävligt kul i köpenhamn, det är en fin stad, men projektetarbetet var en plåga. Vi snackade med christianiterna Michel och Sid, men fick tyvärr inte med så mycket på film. Bäst blev nog intervjun med narkotikapolis Jens Møller.

    Vi besökte Christiania två gånger. När vi var där i torsdags var det mycket vackert väder ute och då hade jag med mig filmkameran. Jag filmade lite bland bostäderna och vid hästarna. Det var mycket vackert! En trevlig vedbrasedoft låg i luften och bidrog till den mysiga stämningen. Fast jag tror de flesta christianiter är jävligt trötta på folk med kameror och skit, jag kände mig iaf väldigt jobbig med min biffkamera.

  • #247621

    gonzoeliac
    Member

    vore roligt om du kunde lägga ut några samples på det ni filmade :)

  • #247622

    reaper
    Member

    Jag ska se ifall det går att ordna. Kameran kör med VHS-band så det blir lite meck för att få in det i datorn. Det blev inte så bra kvalité på det vi filmade, mest för att jag är en ovan filmare, så det blir inga långa klipp. Men jag ska försöka fixa.

Log in to reply.