Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Worldtrading har uppdaterat sitt sortiment! Reply To: Worldtrading har uppdaterat sitt sortiment!

#163775

lebowski
Member

@Ises wrote:

Men.. varför skulle tullen rota i brev med fröer i? Brevet skickas som ett vanligt privat, utan någon logga eller likn från fröbanken. Tullen kan inte ha en aning om att det ligger frön i!

Skulle det skita sig med betalning eller posten med någon av de större utländska bankerna har man nog rejält med otur. Att skicka cash är ju alltid en risk om man inte har kontokort men rekar man brevet är det nog ganska säkert ändå.

Tullen är tullen, och de har kollat försändelser från USA till mig, det var leksaker i, inget annat. De har kollat från Tyskland till mig och då var innehållet handblåsta glasminiatyrer. Jag får mycket utlandspaket, och tro INTE att tullen inte är på hugget. För det är dom. Dessa två kollade försändelser var de första de kollade i år. Jag står inte i något kriminalregister eller liknande. Det är bara det att de har rätt att kolla ALLA paket om de vill, på jakt efter diverse illegala substanser eller liknande. Och om de då snubblar över cb frön så kanske det inte är så lyckat, i och med att det finns en fällande dom i sverige på fröinnehav, man rör sig i en gråzon helt enkelt.
Att jag hellre betalar litet extra för att handla dem ifrån en svensk fröshop är helt min personliga uppfattning och riskanalys.

..Och jag tycker att det är värt det. 8)

Jag har beställt mycket prylar från olika eurpeiska länder ganska regelbundet de senaste 10 åren och har aldrig råkat ut för att tullen öppnat paket. Jag har även beställt frön några gånger vilka har passerat utan problem. Däremot så är det mer regel än undantag att tullen öppnar paket från USA eftersom dessa kommer från ett land utanför EU/EES och varor i dessa paket kan då vara belagda med införselavgifter / tull t.ex. CD och DVD skivor från USA…

Sannolikheten att få sitt paket / vaderade kuvert kontrollerat kan inte vara särskilt stor eftersom det är ENORMA massor med paket som passerar in och ut ur landet varje dag! Du har nog bara haft extrem otur med tullen…