Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Hur fan får man för sig…

  • Hur fan får man för sig…

    Posted by reaper on 2004-09-15 at 13:14

    Cannabis har ju rökts bra jävla länge så vitt jag förstått. Men hur fan fick den förste rökaren för sig att röka blommorna på just cannabis? Nån som vet?

    replied 19 years, 7 months ago 9 Members · 20 Replies
  • 20 Replies
  • joxer

    Member
    2004-09-15 at 13:34

    den luktade väl så gott, så han prövade väl att äta lite eller använda som krydda i sin matlagning, sen kanske han provade o ha den som rökelse o märkte att det gjorde honom lite skön, o då provade han o rulla en fet jävla joint :?

  • enviousness

    Member
    2004-09-15 at 13:38

    Typ. Människor provar allt de kommer över, på alla de vis som bara går. Det är sen gammalt. :)

  • reaper

    Member
    2004-09-15 at 15:24

    Jag har min egna teori. :)

    Någon eller något råkade sätta eld på cannabisväxter, och eftersom det var en bunt växter som brann frigjordes naturligtvis mängder av THC och andra berusningsämnen. Den människan eller de människor som var i närheten av de brinnande växterna, oavsett om de försökte släcka elden eller helt enkelt studerade den eller använde den som värmekälla, andades in röken och upptäckte att de kände sig påverkade. :)

  • reaper

    Member
    2004-09-15 at 16:12

    Jag tror att folk som åt fröna råkade få i sig “kådan” när dom skulle äta fröna, och därmed insåg vilka godsaker cannabis kunde bjuda på :)

  • reaper

    Member
    2004-09-15 at 17:50

    Jag gillar Links teori alltså. Typ “ja den här växten gör sig säkert bra till lägerelden ikväll… …wow, jag ser gudarna, höhö. Fan, lustigt samband mellan det och de här konstiga växterna med stora klasar på som jag plockade…” 😈

  • reaper

    Member
    2004-09-15 at 18:08

    Tycker att teorier är lika bra :pleased:.

  • reaper

    Member
    2004-09-16 at 08:17

    Är det ingen som har tänkt på den där brinnande busken det talas om i bibeln? Den verkar ganska psykoaktiv. :D

  • a-dam

    Member
    2004-09-16 at 09:33

    Brinnande busken! När moses skulle offra sin ena son så viasde han en sådan grymhet. När den brinnande busken visade vägen och gav honom fred i sinnet lade han sonen vid sidan och förgrep sig på ett lamm istället. Nåväl, bättre ett lamm än en liten pojke. Helt klart så kom han på bättre tankar med hjälp av den brinnande busken.

    Du har så rätt A. Operator.

    …..

    När de började röka cannabis så hade de säkert kunskap om att röka annat redan. Det kom sig nog helt naturligt att pröva röka cannabisen.

  • tomster

    Member
    2004-09-16 at 09:45

    I boken Cannabis kan man läsa att det började så som Link beskriver, olika typer av ritualer där man eldade cannabisfrön och växtdelar i bastuliknande hyddor etc.

    Direkt rökning av cannabis i pipa, främst i formen av haschish började då tobaksrökningen spred sig över världen. Detta gav idén att bränna växtdelar för att få i sig substanserna i dem. Detta applicerades på haschish och vad jag förstod först i Afrika.

    Det fick stort genomslag eftersom man innan detta alltså främst åt haschish med alla problem som kommer med det vad gäller dosering och verkanstid.

    Så så var det med det.

    Boken heter Cannabis av Martin Booth och finns på Pocketshop.

    //Tommie

  • cliff

    Member
    2004-09-16 at 12:28

    En annan bok att rekommendera heter “The Pursuit of Oblivion” av Richard Davenport-Hines.

    Den behandlar visserligen droger i allmänhet och där berättas det att man under mitten av 1800-talet ansåg att det var den orala administrationsmetoden som orsakade beroendet. De likställde sväljandet av olika substanser med hunger och ansåg att om man intog drogerna på annat sätt, ex injektionsnål eller sniffning, så kom man ifrån hela beroendeproblematiken.

    Med en blick i backspegeln kan man ju konstatera att de hade fel.

  • reaper

    Member
    2004-09-16 at 14:30

    Schysst att det finns en bok som heter Cannabis i Pocketshop. Fast om man köper den så “försvinner” man väl säkert några dar senare, if you know what I mean…

  • reaper

    Member
    2004-09-16 at 19:57

    Eller så betalar du den cash. Det är ganska svårt att spåra dina pengar. Det är ju inte så att de ringer polisen och lägger undan dina sedlar för att se om du lämnat efter dig några fingeravtryck.

    Man får inte vara för paranoid. Då blir man ju verkligen knäpp.

    /YK

  • reaper

    Member
    2004-09-16 at 21:13

    Eh? Jag är väl den enda stekaren i världen som inte har upplevt nojja, så påstå inte att jag skulle vara paranoid. Det jag menade var att Statliga åsiktspolisen “tar hand” om en om man köper en bok som heter Cannabis.

  • reaper

    Member
    2004-09-16 at 22:28

    Jag är ledsen Hatten men jag förstår faktiskt inte. Menar du att de i butiken skulle se ner på dig om köper den eller?? Då handlar det om en person som du aldrig kommer träffa igen. Och har du tur är det en fellow stoner och då får du säkert en trevlig underfundig och förstående nick eller ett leende.

    Förklara för mig vad du annars tänkt.

    /YK

  • reaper

    Member
    2004-09-17 at 22:56

    Suck… Cannabis är förbjudet och det är tabu att vara för legalisering. Köper man en bok som heter Cannabis är det rätt stor risk att man är för legalisering. Då menar jag, skämtsamt, att du genom ditt köp av boken visar att du har fel åsikter, och därför kommer Statliga åsiktspolisen hem till dig senare och “inaktualiserar” dig. Capice?

Page 1 of 2

Log in to reply.