Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Belysning i litet utrymme.

  • Creator
    Discussion
  • #16211

    kagemusha
    Participant

    Tjosan, jag har planer på att bygga en superstealth grow och min fråga har med belysning att göra. Har haft diskutionen med en bekant som tycker att jag ska andvända en 400w hps i ett utrymme som är 47x25x174 cm. (tillsammans med två lysrör för vegg) Men jag tror att det skulle bli otroligt varmt även med fläktar och sånt. Jag har ingen tidigare erfarenhet med hps alls. Jag funderar på om en 250w hps kanske skulle vara bättre.

    Och en liten bifråga. Finns ett bygge inte så långt från där jag bor där det finns ca 6 gatubelysningsstolpar. Vad är chansen att dessa går att andvända? Kan det vara värt att gå och ta hem dom? =D

Page 1 of 2
  • Author
    Replies
  • #205733

    biologen
    Member

    De går säkert att använda på ett eller annat sätt men jag hoppas att de ska slängas.
    Om de inte ska slängas så ska du inte ta sådant som inte tillhör dig.

    Max 250 watt för det utrymmet skulle jag vilja säga.

    https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22776
    https://swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=24242

    Lycka till!

  • #205734

    reaper
    Member

    400W HPS kommer vara alldeles för varmt i de utrymet. jag hadde en 400w i en stor garderob med 4st 120mm fläktar å en kanalfläkt, de blev ändå typ 35grader, köp en 250W, den blir inte lika varm.
    eller sätt ut en “400w bytes mot 250” anons i köp & sälj

  • #205735

    kagemusha
    Member

    @Biologen wrote:

    De går säkert att använda på ett eller annat sätt men jag hoppas att de ska slängas.
    Om de inte ska slängas så ska du inte ta sådant som inte tillhör dig.

    Självklart inte. Dom ser ut som dom ska slängas, misstänker jag iaf. Många av dom har trasiga lampor och ser allmänt misshandlade ut.
    Isf hade jag ändå tänkt att fråga om man kunde ta dom.

    @g0vern wrote:

    eller sätt ut en “400w bytes mot 250” anons i köp & sälj

    Som tur är har jag inte köpt ngnlampa än. Tänkte bygga utrymmet först.

    Har oxå letat efter 50 eller 70 watts lampor till en annan idé som jag har.. Varför hittar jag inga?

  • #205736

    reaper
    Member

    hur är de me LE då? e de inget du vill satsa på? de finns väl olika spektrum på dem.. såsom kallt blått och röd/orange… så om du skaffar en av varje eller något likande borde de väl funka alldeles utmärkt? de blir ju inte lika varma helller…

  • #205737

    reaper
    Member

    vill inte verka neggo men det blir nog problem med värmen även med en 250 jag menar 47x 25 cm e väldigt litet ! finns det ingen möjlighet att dra kall luft från ett fönster ?

  • #205738

    kagemusha
    Member

    @Wedlock wrote:

    vill inte verka neggo men det blir nog problem med värmen även med en 250 jag menar 47x 25 cm e väldigt litet ! finns det ingen möjlighet att dra kall luft från ett fönster ?

    Närmaste fönster är 4 meter bort. Dock har jag pillat lite i utrymmet och kommit fram att det går att utöka utrymmet till 47x~45cm

  • #205739

    kagemusha
    Member

    @Towlie wrote:

    hur är de me LE då? e de inget du vill satsa på? de finns väl olika spektrum på dem.. såsom kallt blått och röd/orange… så om du skaffar en av varje eller något likande borde de väl funka alldeles utmärkt? de blir ju inte lika varma helller…

    Jo har planer på att göra ett försök med LE oxå.. Men i andra utrymmen.
    Känns som att jag måste testa att ha en hps eftersom “alla” säger att det är det man måste ha för att få bra skörd. 😈

  • #205740

    reaper
    Member

    klart att du ska ha en hps ;) 47×45 e juh mycket bättre ! men kan du inte ha d fönstret lite på glänt då? för isåfall kommer du inte ha några som helst problem med värmen segt bara om du ska sova eller vara i d rummet !

  • #205741

    kagemusha
    Member

    @Wedlock wrote:

    klart att du ska ha en hps ;) 47×45 e juh mycket bättre ! men kan du inte ha d fönstret lite på glänt då? för isåfall kommer du inte ha några som helst problem med värmen segt bara om du ska sova eller vara i d rummet !

    Det fönstret är alltid på glänt då lägenheten, vilket är en etta, är i söderläge. Just nu är det sol ute och tempraturen i lägenheten är på 17 grader.

  • #205742

    thc-junkie
    Member

    Ta en 125w LE !!!

    Räcker och blir över.

    Kör en planta i scrog då du har bara lite mer än 1sq.f. Eller kanske två om du klämmer in dom lite.

  • #205743

    biologen
    Member

    Hur mkt kostar en sådan där 125 watts LE

    /En som inte orkar kolla själv

  • #205744

    kagemusha
    Member

    @Biologen wrote:

    Hur mkt kostar en sådan där 125 watts LE

    /En som inte orkar kolla själv

    Runt 600kr

  • #205745

    reaper
    Member

    @KageMusha wrote:

    @Biologen wrote:

    Hur mkt kostar en sådan där 125 watts LE

    /En som inte orkar kolla själv

    Runt 600kr

    Behöver man ballast till den? 😳 och vart finns det reflektorer att köpa, går det med en HPS reflektor? :?

  • #205746

    kagemusha
    Member

    Behöver man ballast till den? 😳 och vart finns det reflektorer att köpa, går det med en HPS reflektor? :?[/quote]

    Om jag förstått det hela rätt så är det som en vanlig LE lampa, bara model stor. och då ska det vara inbyggd ballast till dom. Dom behöver bara en E27 sockel.. Så om du kan fästa en sån sockel till din reflektor så borde det funka klockrent.

  • #205747

    weasel
    Member

    Det blir ingen värdig skörd med en 125w LE,dom är klena.
    Satsa på något riktigt istället.

    /Wäs

Page 1 of 2

Log in to reply.