Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Fråga till folk i hyresrätter

  • Creator
    Discussion
  • #10471

    bobbysands
    Participant

    Hej allihopa.

    Jag har en liten fråga till folk som bor i hyresrätter och således har sk varmhyra, vilket jag föreställer mig att de flesta hyresgästföreningar tillämpar. Själv bor jag i en liten hyresrätt i Uppsala och har varmhyra. Jag undrar om ni någon gång haft problem med att hyresvärden tyckt att ni genererat lite “för” mycket elektricitet. Själv bor jag litet, datorn står igång 24/7. TVn står på väldigt mycket den men.. så har jag en odling i garderoben som är belyst av en 150w HPS samt några LE. Tycker inte jag borde få besök av hyresvärden i och med att jag inte spränger fler proppar än “vanliga” svenssons, men dock kvarstår faktumet att min lya omsätter väldigt mycket ström för sin storlek. Jag menar, får man hög elräkning och betalar den klagar ju ingen, tror knappast elbolagen rynkar på näsan åt att de får in mycket pengar. Men saken är ju lite annorlunda i mitt fall eftersom jag har varmhyra. Alla erfarenheter, tips, förslag samt också gärna lagar och bestämmelser angående abnormal elomsättning i hyresrätter välkomnas hjärtligt.

    Nu kanske denna post hamnade på fel forum, men då detta känns ganska angeläget och detta forum är mest välbesökt valde jag att posta det här. Om någon moderator vill flytta på den så gör det :)
    Mvh

  • Author
    Replies
  • #146682

    reaper
    Member

    Elräkningen är separat från värmen, elen betalar du själv. :)

  • #146683

    bobbysands
    Member

    Nej, jag betalar varken el eller värme. De ingår i hyran.

  • #146684

    drullper
    Member

    @DepecheMode wrote:

    Nej, jag betalar varken el eller värme. De ingår i hyran.

    lyx … det är därför jag ska flytta till studentboende… då blir det bättre ställt….

  • #146685

    bobbysands
    Member

    Jo, men det är just därför jag är lite nojig över hur noga de ser över folks elförbrukning..

  • #146686

    reaper
    Member

    Jag tror att det “värsta” som kan inträffa är att jordfelsbrytaren slår ifrån eller att en och annan säkring går så att du blir “tvungen” att söka lite hjälp. Men jag tror faktiskt inte att de bryr sig om sånt. De räknar ju med att många t.ex. laddar ner filmer dag och natt eller har annan elslukande utrustning på dygnet runt, så jag skulle slappna av ordentligt om jag var du. Dessutom har ingen rätt att komma oanmäld och kräva att bli insläpp så du kommer alltid att ha lite buffert att lägga undan allting, även om nån skulle bli misstänksam.

  • #146687

    reaper
    Member

    Jag vill också påpeka att det nästan är oundvikligt att man får lite problem med säkringar och sånt, speciellt om man kopplar för mycket apparatur till samma uttag. Fördela istället elförbrukningen över hela lägenheten med hjälp av förgreningssladdar för att undvika överbelastning.

  • #146688

    reaper
    Member

    Jag tycker inte du ska vara orolig. En dator kan dra upp till 400+watt och då räknar jag inte med skärmen. Sen om du har en odling på lika mycket, tillsammans med stereo och tv så, visst det blir mycket el för en liten 1:a, men det är nog inget de lyfter på ögonbrynen på. Om de frågar kan du ju säga att du har två datorer. Peace! :D

  • #146689

    bobbysands
    Member

    Ahh tack grabbar, det var vad jag ville höra :) Nu kan man andas ut igen. Försöker dock dra ner på användandet av övriga lampor, noga med att stänga av all onödig elektronik och inte låta prylarna stå på stand-by.
    Tack för hjälpen.

  • #146690

    radix
    Member

    Jisses… det måste vara en riktigt hysteriskt snål hyresvärd du har som klagar på den lilla förbrukningen… 😯

    Ett tips jag iaf kan ge är att du kan byta ut alla dina glödlampor mot lågenergilampor.

    Personligen hade jag installerat 600W HPS på pin kiv och bett honom sätta sig på hyreskontraktet.. 😉

  • #146691

    reaper
    Member

    Radix, hyresvärden hade inte sagt något, han var bara nojig för att han skulle kunna.

    Jag bor också i studentlägenhet och jag är inte orolig, min dator står på dygnet runt, stereon är på dygnet runt (inte musik asså, men det är inte i standby-läge heller).

    Vi odlar så mycket vi vill. Själv tycker jag det är skönt med inkluderad el, borde kanske installera 1000wattare :D

  • #146692

    reaper
    Member

    gör det så kommer hela ditt kvarter att bli av med ström hehehe

    ettor klarar nog inte av hur mycket som helst antar jag (?)

Log in to reply.