Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen “I vissa länder är det förbjudet att vara sig själv&quo Reply To: “I vissa länder är det förbjudet att vara sig själv&quo

  • powerpuffgirl

    Member
    2003-05-19 at 19:50

    Hundatand: Jag bär mig aldrig åt som en programmerad idiot. Inte i något sammanhang, varken sexuellt, politiskt eller gällande mina intressen. Jag tänker för mig själv, och låter mig påverkas av andra så lite som det går.
    Sedan är det ju så att man kan aldrig undivka att påverkas av sin omgivning. Visst har jag en del konservativa värderingar med mig ifrån min uppväxt, visst tänker jag “gråsosseaktigt” och agerar som det förväntas av mig på min arbetsplats, och visst har jag upptäckt att man inte blir hjärndöd av att röka cb efter att ha sett mina vänner utomlands. (Och visst trodde jag på skräckpropagandan innan :D ) Och visst tror jag på solidaritet, eftersom jag gick i skolan på 70-talet och fick lära mig detta.

    Jag hade en diskussion med en vän om detta idag. Detta speglar lite av vad han sade. Själv undrade jag då om vi skulle ha trott att svarta människor var sämre än vita om vi hade vuxit upp i Sydafrika. Han trodde det, för hade vi vuxit upp där så hade vi fått lära oss annnat i skolan och vi hade varit rädda för att folk som hade det sämre ställt än vi skulle göra oss illa.

    Me i USA finns det ju de mest skiftande åsikter och olika värderinger i olika delstater, ja, tom innom samma delstater i vissa fall.

    Och jag har aldrig accepterat något bara rakt av utan att analysera det. Jag var tex inte ute och söp med de andra ungdomarna när jag var ung, dels för att jag var hårt hållen, men också för att jag inte ville. Den dagen jag testade cb så var det inte något kompistryck som fick mig till det, det var min egna fria vilja (min omgivning var och är emot det).

    Men visst påverkas man av trender. Vill man tex ha en gul jumper och gult inte råkar vara modernt just då, så är det nästan omöjligt att få tag i en.

    Men inte heller modet har varit något problem för mig. Ibland tror jag att jag har drag av Asperger syndrom. Jag bryr mig inte så mycket om vad folk tycker och tänker om mig (sedan så försöker jag å andra sidan undvika att såra någon), och det tog ganska lång tid innan jag kunde acceptera att man skulle uppföra sig på ett visst sätt när jag var liten.

    Hjälp, detta var nog ett av de konstigaste inlägg jag har skrivit på länge!
    😯 (Och nej, jag är inte stenad :) )