Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Foldermans Närings Test 3 Reply To: Foldermans Närings Test 3

  • folderman2

    Member
    2012-03-14 at 12:43

    Jaaaaaa våra vänner! Då har det blivit dags för uppdatering igen.

    Det fortsätter att växa bra i samtliga 3 baljor. Det är jämnare denna veckan med den totala tillväxten på höjden. HPS lampan har precis flyttats till Atami tanken.
    Nästan alla plantor har växt med 10cm på höjden sedan förra veckan. Detta är ok tillväxt men det är bredden som överraskar oss.
    Våra tidigare KAYA 47 har inte varit så här buskiga som dessa tycks bli.

    GoldLabel 45 + 39 + 43cm = 127cm ökning +38cm
    Advanced 46 + 40 + 28cm = 114cm ökning +36cm
    ATAMI…. 34 + 44 + 44cm = 122cm ökning +39cm

    Vi ska denna veckan gå in lite på hur vida de olika näringarna håller vad dom lovar ang pH-perfect. Jag skulle vilja säga att NEJ det gör dom inte.
    Den enda utav de tre som av sig självt ligger inom sina egna rikt värden är Advanced Nutrients “sanning med viss modifikation”
    Vi börjar från vänster med Goldlabel och vad som hänt i de olika baljorna under veckan.

    GoldLabel har växt +38cm under den gångna veckan. Gl tanken har haft ett medelvärde på pH 6,6 och ett stabilt EC på 1,2.

    Plantornas vecka börjar på Onsdagar. På Fre upptäckte vi att plantorna i Gl tanken började visa svaga tecken på Magnesium (Mg) brist.
    Färgen var ok men bladspetsarna började skruva lite på sig. Då gjorde jag Herr F så att jag tillförde lite extra Mg….. .
    Eller rättare sagt för mycket… Det sista i flaskan var mer än jag trodde, jag tillsatte nästan 60ml vilket gjorde att Ec värdet stack upp till 1,45.
    För att rätta till detta kasserade jag 50L vatten (hälften) Fyllde på nytt och då hade Ec värdet sjunkit till ca 0,9 som önskat. Där efter fyllde jag på igen med ny närig till önskat ec på 1,2.
    Jag tog inte med Mg vid denna påfyllning för att kompensera överdosen.
    Vad jag har läst så ska det vara väldigt svårt att överdosera just Mg där av min oförsiktighet när jag hällde i. Det kan hända att om det går att överdosera Mg så kan det ha hänt nu. Några blad på Gl´s största planta har fått missfärgningar, men dessa är så pass små och det kan bero på min överdosering så vi lämnar ett fripass åt Gl ang detta och går vidare.

    Gl tycks ha problem med för höga pH-värden och klarar inte av att självt av att ta ner pH-värdet och lägga sig inom ramarna för vad deras egna näringsschema tillåter.
    Värdet vill gärna ligga på ca pH 6,5 Gl näring+ vårt Rå-vatten. Vårt rå-vatten har pH 7,0 KH 10 och EC 0,6-0,7
    vilket tyder på att vi kan ha mycket kalk i vattnet. Vi har även ganska mycket kalkavlagringar i vår luftfuktare när vattnet är slut.

    Med detta sagt så är det ju så att om man har mycket kalk, högt Kh så betyder ju detta att vattnet buffrar pH värdet bättre. Ju högre KH och kalkhalt man har desto stabilare värden.
    Vilket medför att vårt rå-vatten på pH 7,0 verkar eftersträva att buffra tillbaka till detta ursprungsvärde och (gissning) verkar göra det svårt för Gl att sänka pH-värdet dit man vill.
    Vi har sänkt pH värdet vid några tillfällen, men den mängd pH- som går åt för att sänka tillbaka värdet till 5,2 som rekommenderas tenderar att höja EC för mycket.
    Detta skapar problem för oss då jag misstänker att vårt höga EC på rå-vattnet till stor del beror på kalket. Eftersom Gl rekommenderar Ec 1,2 inkluderat värdet på rå-vattnet tror jag att vi tillsätter för lite näring utav GL och vill därför vill vi inte höja vårt EC pga pH-.

    Skulle vi inte följt tillverkarnas scheman skulle jag anse att ett pH värde mellan 5,8-6,5 skulle vara acceptabelt för Goldlabel med vårat vatten. Jag skulle även vilja lägga oss på +0,3 i Ec pga att jag tror vi räknar bort för mycket “Näring EC” på vårt vatten.
    Men plantorna ser ju fina ut och växer som de borde så även om det har varit lite krångligt med värdena i GL tanken denna veckan så ser det bra ut för GoldLabel så här långt

    Advanced Nutrients. Har växt 36cm och har haft ett pH medelvärde på 5,1 och ett stabilt Ec värde på 1,2

    Med AN har vi väldigt lite att rapportera denna gången. Tyvärr har vår Piranha tagit slut under veckan och har därför inte kunnat fylla på detta tillskott vid senaste vattenpåfyllning.
    AN hade missat att skicka med Piranha och vi fick därför ta det vi hade kvar här hemma sedan tidigare. Ny Piranha är poå väg.

    Det enda vi har att skriva om AN denna veckan är att AN pH perfect verkar fungera som den ska. pH värdet i AN tanken har i snitt legat på 5,1 det var en kväll då värdet stack ner till 4,6 vilket drar ner snittet annars har värdet legat som klistrat på 5,2-5,3.
    Det kan ha varit vår ADWA pH mätare som visade lite fel då samtliga värden denna kväll var lägre än normalt.
    Annars växer det som det ska. Det enda vi kan se som litet problem här är att den största plantan i tanken kan komma att skymma ljuset för den minsta om den stora inte snart slutar växa på bredden.

    EDIT: Advanced Nutrients nya näringskalkylator har nu kommit. Där ser vi att det rekommenderade pH värdet är exakt 5,6 har för mig att det gamla låg mellan 5,1 – 5,6 så jag vet inte längre om det ska räknas som att de håller pH perfect enligt deras nya kalkylator. Men enligt oss så räknar vi det som att de klarar måttet på pH perfect då vår näring vi använder köptes innan den nya kalkylator.
    ATAMI Har växt 39cm och har haft ett pH medelvärde på 4,5 och haft ett stabilt Ec värde på 1,2

    Även i denna tanken är det lita att skriva om denna gången för utom att som GL verkar ATAMI ha svårt att hålla ett jämt pH-värde fast åt motsatt håll.
    Atami AWA tenderar att sänka sitt pH under sin rekommenderade marginal enligt deras Närings schema och har ett snitt under veckan på 4,5 vilket är 0,6 enheter under deras lägsta rekommenderade pH nivå som är 5,1.
    Det positiva är dock att det är väldigt lätt korrigerat förmodligen pga att vi använder RO-vatten i denna tanken som har kh värde 1 och därför buffrar dåligt.
    Vi tillsätter endast 1-3ml pH+ för att ta upp pH-värdet till rekommenderad nivå och höjer därför inte EC-värdet något nämnvärt.

    Med dessa få ord om Atami denna veckan kan vi konstatera att under de första veckorna är det endast Advanced Nutrients som kan skryta om sin pH perfect. Vi fortsätter naturligtvis att ha koll på detta under resans gång.
    Nu går vi till bilderna för denna veckan med risk att tråden flyttas till bildbanken det blev ganska många denna gången då vi tog några bilder inuti tankarna också denna gången. Ursäkta kvalitén på AN.

    GoldLabel

    Advanced Nutrients

    ATAMI

    F.v GL, AN & Atami

    Ps. Det är lite svårt att ta lika bra kort som på GoldLabel pga plats brist
    ni får tyvärr ha överseende med detta. Sorry Ds.