• tr1ppz

    Member
    2009-05-07 at 09:05

    Ditt system ser ut som ett drippersystem om jag förstår din ritning rätt. Min första hydro var en dripper. Det finns någon bild på den i början av min tråd.

    Byta vatten?

    Jag fyller på med PH- & EC-justerat vatten bara. Enda gången är när man ska flusha på slutet som jag behöver byta vatten, oftast så låter jag bara bli att fylla på med näring så sköter sig det själv. Onödigt att hälla ut dyr näring.

    Kommer vattnet “falla” någon längre sträcka (7 cm+ enligt det jag läst) så behöver du ej syresten.
    Ska krukorna stå i vattnet kan det vara praktiskt att ha syresten ifall din pump lägger av.
    Du behöver egentligen inte ha syresten, räcker med en luftpump och slang ner i vattnet.

    Jag brukar kolla till mitt vatten varje eller varannan dag. Det är onödigt.
    29e april gjorde jag min senaste påfyllning, då fyllde jag på till runt 45-50 liter och har runt 20 liter kvar i den ena tanken, men då har jag bara två 60 cm (höga) plantor i den tanken. Då har EC gått från 1.7 till 1.38, PH från 5.1 till 5.8.

    Viktigt att du skaffar dig en EC-mätare och PH-mätare i början, efter ett tag kommer du dock veta hur din PH ligger (vattnet från kranen) och hur mycket näring/PH- som krävs. Däremot så bör du ha en för att kunna mäta hur tankens vätska ändrar sig över tid. Om du bara ska ha en tank så kan det vara fördel med en väggmonterad enhet, dessa kostar mer men mäter temp/ph/ec och är konstant nere i vätskan.

    Inköpslista
    PH-mätare
    EC-mätare
    PH- vätska (köp ordentlig), jag köpte pH- Organic (citronbaserat) och det fungerade inte, sänkte till PH5, efter ett par timmar låg det på 7 igen. Var otroligt fluktuerande. Sedan får man också “badskum” i vattnet. Jag köpte PH- Bloom, PH- Grow istället och det fungerar kanon, hur stabilt som helst.
    PH+ vätska
    Kalibreringsvätska för PH & EC-mätarna om du inte köper en typ Hanna combo mätare för pengar. Man behöver säkert även då kalibreringsvätska, vet ej. Men man vill nog kolla någon gång då å då att den också visar rätt.

    Jag kan tipsa om General Hydroponic näringen, jag kör FloraMicro och FloraBloom endast + PK13/14 efter ett par veckor.

    Ska du köra en eller flera strains? Isåfall måste du köra separata tankar då de har olika tid de vill köras. Om du inte är riktigt duktig på att tajma dem.
    Hur mycket utrymme har du?
    Vilken storlek på krukor ska du ha?
    Har du tänkt köra scrog/sog eller ska de få växa fritt?