Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Jag har nog aldrig bott i skogen, men jag längtar dit. Reply To: Jag har nog aldrig bott i skogen, men jag längtar dit.

  • mrburns

    Member
    2009-09-14 at 21:05

    En liten lingvistisk inflikning bara…Du skrev:

    Stonehead wrote:
    Bismillha är så enkelt.
    Få ord. Typ: Gud är god och förlåtande…

    “Bismillah” betyder ordagrant “I Guds namn” på arabiska. Däremot så inleds alla koranens suror (utom en) med frasen “Bismillah ir rahmnan ir rahim” Vilket kan översättas med “I guds namn, den nåderrike, den barmhärtige” Vilket överensstämmer bättre med Din översättning “Gud är god och förlåtande” :) Ofta översätts det dock med något omvänd ordföljd så Din sammanblandning av begreppen är helt förståelig.

    Angående religion så håller jag med Dig. Jag tror att ingen religion sitter inne med sanningen. Däremot är jag helt övertygad om Guds existens; att vi är resultatet av en vilja, skaparens skapelse. Men som sagt, organiserad religion aktar jag mig noga för.

    Ett kärleksfullt och varmt slut hoppas man ju på men jag tror att Gud är totalt rättvis, vilket är både trösterikt och läskigt. Alla dumheter man ställt till med tror jag att man kommer få stå till svars för. Jag tror således på DOMENS DAG. Den blir inte kul…men, jag gör som loppan: lever på hoppet :D