Grön massa i jorden

Mår dina plantor dåligt? Här får de hjälp.
Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
reaper
Lieman

Grön massa i jorden

Postby reaper » 2004-07-16 0:12:33

Hm, jag tror jag har mögel i jorden, har genomskinlig "kruka" så jag såg det från sidan, rätt långt ner, är det farligt för gullisen eller? Kan man göra något för att få bort möglet utan att plantera om?

reaper
Lieman

Postby reaper » 2004-07-16 1:48:48

Först och främst vill jag bara säga att du ska nog inte använda en kruka som är genomskinlig. Om det är så att du vattnat för mycket och vatten står i botten så kan det bildas alger pga att ljus kommer till och detta vill du inte.

Om det är så att du råkat ut för lite mögel så skulle jag direkt plantera om för att det är det enklaste och bästa sättet helt enkelt. Tänker du använda samma kruka igen så ska du skrubba rent den ordentligt. Se till att inget följer med ner i nya krukan. Spola rötter rena. Obs.. om du spolar rötterna så använd inte för varmt vatten så du chockar och bränner dina rötter.

Om det är så att du råkat ut för mycket mögel.. PLANTERA FÖR GUDS SKULL OM.

Slutsatsen tycker jag är att du nog ska plantera om i en ny kruka och använda t.ex perlit och leca för att lufta jorden lite mer.

soytobias
Småodlare
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby soytobias » 2008-04-11 11:26:17

shite också jag har också fått alger på jordytan tror jag!! :(((

jag har planterat fröna i torvbriketter och sedan blomjord.. kan man återanvända blomjorden efter jorden fått algangrepp eller är det bara att slänga?? om man kanske låter jorden torka helt kanske algerna försvinner??

nästa omgång ska jag ha lecakulor i botten på alla krukor, även fast jag hade lecakulor i en del, och blanda lecakulor i jorden också. så det blir lecakulor i botten, sen blomjord och sen såjord som jag planterar fröna i direkt..

så frågan är: kan jag återanvända blomjorden??
Bloody BOYSCOUTS??!! in MY forrest!! AGAIN?! I DON'T FUCKIN THINK SO
http://www.addictinggames.com/staggythe ... yerii.html

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2008-04-11 14:02:18

Mjadu, det hela beror ju lite på vilken typ av alger du fått. Vid elakartade angrepp får man slänga allt, duscha plantans rötter, tvätta utrymmet med klorin etc. (Har haft algangrepp i akvarium mer än en gång om vi säger så ;) ) En sak kan man i de flesta fall vara hyfsat säker på: om du torkar ut jorden dröjer det inte länge föränn de är tillbaka ändå :( Men i många fall hjälper det ju att låta jorden torka ut mellan vattningarna och sen bara köra på med eller utan alger. Finns även medel mot just alger som skonar annan växtlighet i din lokala akvarieshop, blanda enligt anvisningarna i bevattningsvattnet.

Return to “Sjukstugan”