Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Ted Goldberg ny artikel på Newsmill Reply To: Ted Goldberg ny artikel på Newsmill

  • starocean

    Member
    2012-10-11 at 19:35

    Kära fläskläpp, det var minsann ett väldigt vackert inlägg och mycket träffsäkeht med hur jag själv betraktar omgivningen.
    Angående det du skriver om samspel så är jag helt med på din linje. I naturen finns ingen hierarki och absolut inget “den starke ska övervinna den svaga”. Ser man till de arter som klarat sig längst är det faktiskt de som anpassat sig bäst och haft en relation, ett samspel till sin omgivning, som faktiskt klarat sig bäst i långa loppet och de (få) arter som hellre agerat i stil med “tänker bara på mig själv” har snabbast försvunnit.
    Och med detta i åtanke kom jag och tänka på en liten sak som vetenskapsfilosofen Richard Dawkins skrev i boken “the selfish gene” (den själviska genen).
    Han skriver att naturell selektion kan vara baserad på samspel, eller så kan det baseras på tävling (ie. den starka skall övervinna den svaga). Problemet med samspel enligt honom är att om det finns en fuskare så faller allting samman.
    Jag kan än idag inte få in i skallen hur han inte kan se svaret på sin egen tanke. Ja det finns idag en fuskare (industriella civilisationen) och allting håller på och faller sönder.
    Vilket leder mig in till det centrala att man kan aldrig ta mer än vad landsytan där man bor kan ge.

    Ja det ligger mycket i det du skriver angående hata livet/frihet då de kör raka motsatsen fullt ut och man får med sig en hel hög med zombies idag som inte ser felen med det.
    Även detta leder mig in på lite intressanta tankar, hur kommer det sig att så många idag accepterar detta sätt att leva ? Att ex. relationer bygger på hierarki. En kvinna vid namn Judith Herman skrev en bok som på engelska heter “Trauma and Recovery”. I den boken skriver hon inte bara om vanlig PTSD, men även om ex. en kvinna är våldtagen i en bil av ett speciellt märke, om hen ser en sådan bil så kan hen få minnsbilder och bli skrämd. Men Judith ställer sig också en fråga i vad som händer om du hålls i fångenskap eller växer upp i fångenskap under en väldigt lång tid ? Vad händer med politiska fångar eller vanliga fångar som hålls fångna år ut och år in. Vad händer i våldsrelationer i hemmen, där människor i princip kan hållas fångna hela sina liv i värsta fall.
    Det hon fann var några ganksa förutsägbara effekter. Och en av dessa effekter är att man kan börja tro att alla relationer är hierakiska och att det inte finns några samspelta, jämnställda relationer här i världen.
    Är man exempelvis en fånge och fångvaktaren kan bestraffa dig eller belöna dig i hur du beter dig, så kan du komma och tro.. eller ja tro blir nog lite fel ord.. det blir din upplevelse att relationer bygger på hierarki och man kan glömma bort att det finns andra relationer som inte bygger på hirearki, som inte bygger på dominans utan på samspel och jämnställdhet.
    Nu ska jag inte säga att jag vet, men jag har svårt o se hur det inte har blivit så för vår del genom alla dessa tusentals år som passerat med denna dominanta kultur som idag råder över planeten.