Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan Bladen gulnar, blir brunprickiga och torkar ut Reply To: Bladen gulnar, blir brunprickiga och torkar ut

#513926

spinoza
Member

@dionysus wrote:

– Vattning och Näring –

* Hur ofta och hur mycket du vattnar Var 3-4 dag
* Är jorden torr eller blöt just nu? Blöt, vattnade igår
* Typ av Näring BioCanna-Flores (NPK 2,5-2,0-5,0)
* Hur ofta och hur mycket näring: Använde ingen näring dom 3 första veckorna i blom då plantorna såg ut att må bra, förutom att många blad började bli ljusgröna. Precis innan jag skulle börja med näring hade dom börjat gulna och sedan gick allting väldigt fort, och nu ser dom ut som på bilderna. Vattnade med näring för en vecka sen, 30ml/10L vatten. Imorgon-övermorgon är det dags igen, denna gång 40ml/10L vatten (rek. dos). Tänkte börja vattna oftare nu, varannan/var tredje dag och köra med näring varannan vattning.

Jag har ingen lust att kalla mig själv för en expert, men om du vattnar var 3-4 dag så vattnar du på tok för mycket per gång. Du ska vattna precis så mycket att du måste vattna igen efter 24 timmar: anledningen är att syret i vattnet tar slut om rötterna blir vatten mättade. Syret i vattnet använder plantan som en av de fyra stora byggstenarna i sin ämnesomsättning och om det tar slut så börjar rötterna att dö.

Mao. vattna avsevärt mycket mindre, precis så mycket att du måste vattna igen efter 24 timmar. Att lära sig vattna rätt är kräver att du lägger band på din kärlek så att du inte älskar dina plantor till döds.

För det andra: stora mängder näringsvatten (har du dränerat dina krukor ordentligt förresten?) leder till att det vatten som inte används av rötterna torkar ut och lämnar näringen kvar i jorden. Nästa gång du vattnar så löser vattnet upp näringen igen och den blir starkare och starkare vilket leder till näringsbränna samtidigt som pH störtdyker när kanske hälften av vattnet (jag gissar här) har sugits upp av rötterna .. och då får du närings-blockering istället.

Mitt råd är att vattna mindre och oftare. Låt jorden torka ut innan nästa vattning och sedan flushar du med vanligt kranvatten. Sen vattnar du bara en tredjedel så mycket som innan och se om det hjälper. Du kommer få en bra mycket mindre skörd eftersom plantan redan tagit för mycket stryk men du kommer rädda det som finns kvar — förhoppningsvis.

Tricket med att odla jord är att lära sig vattna rätt.

Lycka till.