Tips på billigt käk

Recept, munchiesanekdoter och annat aptitretande.

Moderators: friggs, Dumle

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
backish
Småodlare
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Tips på billigt käk

Postby backish » 2009-03-23 7:13:31

Har itne så bra ekonomi å hade behövt tips på vad man kan köpa för billig och god mat i mataffären.

ja e verkligen ingen mästerkock så väldigt lättlägat är ett krav haha xD

ett tips jag har som jag gjrode igår som blev grymt gott är jag tog en burk med vita bönor i tomatsås , värme upp i kastrull på pannan och hade i salt,peppar och grillkrydda och till de hade jag vasas knäckebröd :)
Yes I have a nick name for my penis. Its called the Octagon, but I also nick named my testes - my left one is James Westfall and my right one is Doctor Kenneth Noisewater. You ladies play your cards right you just might get to meet the whole gang.

backish
Småodlare

Postby backish » 2009-03-24 19:50:15

28 stycken som har läst detta men inte någon har nått tips på¨billigt käk man kan köpa? :P illa xD
Yes I have a nick name for my penis. Its called the Octagon, but I also nick named my testes - my left one is James Westfall and my right one is Doctor Kenneth Noisewater. You ladies play your cards right you just might get to meet the whole gang.

CancerDancer
Småodlare

Postby CancerDancer » 2009-03-24 20:48:31

1 stor sked vetemjöl och en klunk vatten = Pasta eller Nudlar
kostar inte mer än 2kr styck billigt men äckligt.
blir ca 60kr i månaden (nödlösning)
men inget jag skulle äta, man blir säkert mätt för stunden.

Shimasonti
Humorist

Postby Shimasonti » 2009-03-24 21:20:30

billig mat.
kok nudlar. ös ihop de grönsaker som finns till hands.
wooka up det med lite soja och gärna sweet chili om du har det.

annars kan du göra vofflor på mjöl o vatten med lite socker o salt. gärna ett ägg oxå men inget måste. funkar att ha som pannkaka oxå, men då måste du ha lite smör i smeten annars bränner det om du inte har teflonpanna.

potatis o purjolökssoppa. koka potatis, salta vattnet, korssa potatisen i sitt vatten tillsätt purjolök eller annan lök. smaka av med salt o peppar, gärna nån buljong. mjölk om de finns. ätes med bröd

kok ris o stek, i med vad du hittar o krydda med curry smakar alltid gott

de var några korta tips på billig mat i alla fall

backish
Småodlare

Postby backish » 2009-03-25 8:09:10

tackar :) nice med lite tips iaf heheh =)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-03-25 9:44:20

This is very fast, easy and really really good!

Get bacon, macaronis, milk (sour milk, without nasty chunks, is perfect!) and egg. Fry the bacon, and put it into a pan. Add the boiled macaronis. Mix 5 eggs with 5 dl milk, add a lot of black pepper. Don't add too much salt! (The bacon is very salty). Pour it over the bacon/macaroni mix, and mix it all together. Then put it in the oven at about 175 degrees for about half an hour, until all the egg/milk is stiff and the top of the macaronis got a slight color to it.

You can add more ingredients, of course! :) It's perfect to fry some leek with the bacon! Sometimes I add some finely chopped onion also. It depends on what I got in the fridge.

My frying pan got a metal handle, so I usually fry the bacon and then add the boiled macaronis directly to the bacon. Then I pour in the egg/milk mix, and put the whole frying pan in the oven. Don't do it if the pan got a plastic handle though..

I made a full pan the other day. Took me 5 minutes of active cooking time, it tasted great, and I still have food left in the fridge :)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-03-25 19:53:45

Greasethings!!
Ha! I en timme skrev jag ett lysande Dokument. Om barn som flyttar ut..om:
Hur man Hushåller & Varierar. Nu är det ett minne blott.
Så du får bara "Enkelt men Gott" recept.

Felix har en drive nu, GulachSoppa 1/2L 10Kr. Häll i en form, toppa med gårdagens: Mos, Ris,Pasta eller det du har, bröd går bra, lite ost, 175g tills det ser bra ut.
Ät med vad du har: Lingon,gurka,peperoni,

Må Bra

Shimasonti
Humorist

Postby Shimasonti » 2009-03-25 22:26:45

pasta går att variera i alla dess former. kok pasta, stek tillsammans med önskade grönsaker och ev kött om det finns till hands (bacon är billigt och gott) skvätt i olivolja vitlök. örtkryddor passar alltid bra. svårt att ge recept om man inte vet vad som finns till hands.
men somsagt tänk på att försöka variera dig så du inte blir kass i magen :D

sen huruvida dina matlagnignskunskaper oxå.

konst
Nyfrälst och hög

Postby konst » 2009-03-26 8:39:52

Gör ett storkok ärtsoppa och frys in i portionsförpackningar. Gör grekisk/turkisk linssoppa, ris och linser är för övrigt bland det billigaste du kan äta. Det är ganska sjysst att koka ris med valfria kryddor(t.ex. kanelstång, kummin, nejlika osv) samt lite olja och koka gröna linser, låta dem rinna av, värma olja med spiskummin, koriander, gurkmeja, chili och vitlök, blanda i citron och hälla över linserna.

Elcapitano
Gräsfläckar på knäna

Postby Elcapitano » 2009-04-12 20:10:55

*koka potatis. Ät med smör

*koka upp ris och stek det sedan med ett ägg och det du har över hemma, grönsaker, kryddor, kött osv

nudlar känns ju annars som budgetmaten nr1

Rotte
Nyfrälst och hög

Postby Rotte » 2009-04-12 23:23:18

Om man tröttnar på ris, potatis och pasta, är Bulgur ett riktigt bra alternativ.
Koka med en buljongtärning och lite curry så blir det riktigt smaskigt :)

Enkelt att blanda i vad man än har hemma,

Mättande och billigt.

KageMusha
Garderobssnille

Postby KageMusha » 2009-04-16 3:16:57

Pasta med smör, ketchup och grillkrydda.

Bulgur med diverse grönsaker och äggröra.
[i]Bulgur är lite smaklöst, så krydda rikligt[/i]

Potatis soppa med lök och morötter.
[i]Även här behövs kryddning, gärna lite buljong[/i]

Vegitarisk Pytt-i-panna.

Om man har möjlighet till lite lyx. Ta bacontärningar och stek med lök och
purjolök. Häll i lite gräddfil eller cremé fraiche och låt puttra. Salta och
peppra efter behov. Ev kan någon valfri örtkrydda användas. Och då
menar jag inte nödvändigtvis cannabis, men det funkar oxå. :lol: Koka macaroner
och njut! Detta kan bli gudomligt gott och rätt svårt att misslyckas med.
Hemligheten är att använda låg värme och låta det puttra länge. 10 min
om man har bråttom, upp till en halvtimme om man har tid för sig.
[b]OBS, låg värme innebär 3:an om spisen går till 6[/b]

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2009-04-16 17:24:17

Spenatsoppa.

1 paket fryst hackad spenat.
Vatten.
Buljongtärningar.
1 paket grädde.
Lite riven muskot.
Salt & peppar.
Red med maizena/vetemjöl.

Serveras med kokt/pocherat ägg och vitlöksbröd (om man har råd med sådan lyx).

Har man redan buljong och kryddor hemma är det bara spenaten och grädden som kostar något. Borde i så fall hamna runt 30:- för 3-4 liter soppa. Gott och nyttigt.

damnLFO
Småodlare

Postby damnLFO » 2009-04-20 0:41:48

Spring til närmsta stora affär några timmar efter stängningsdags och gör ett taberas i deras containrar. Senast ikväll hittade jag och några vänner 15 st. flaskor brämhults juice, som inte går ut förrän om ett par dagar.
Pasta, yoghurt av alla slag, frukt, grönt. you name it!

Matzy
Ganjaman

Postby Matzy » 2009-04-20 14:32:44

[quote="damnLFO"]Spring til närmsta stora affär några timmar efter stängningsdags och gör ett taberas i deras containrar. Senast ikväll hittade jag och några vänner 15 st. flaskor brämhults juice, som inte går ut förrän om ett par dagar.
Pasta, yoghurt av alla slag, frukt, grönt. you name it![/quote]

finns folk som lever på sånt faktiskt.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-12-04 10:49:57

Havregrynsgröt gjort på gröt och vatten och ägg är också en billig och nyttig matkälla.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-12-04 13:40:43

Nudlar är ganska fattigt på näring och man blir hunrgig snabbt igen.
Köp torkade linser, bönor etc. Man kan köpa stora packet, lägg i blöt över natten och sen koka med tomatsås eller liknande.
Krydda efter smak.

damnLFO
Småodlare

Postby damnLFO » 2009-12-05 1:47:15

[quote="Matzy"][quote="damnLFO"]Spring til närmsta stora affär några timmar efter stängningsdags och gör ett taberas i deras containrar. Senast ikväll hittade jag och några vänner 15 st. flaskor brämhults juice, som inte går ut förrän om ett par dagar.
Pasta, yoghurt av alla slag, frukt, grönt. you name it![/quote]

finns folk som lever på sånt faktiskt.[/quote]
jepp.. det gjorde jag i ett par månader när jag sist hade lite drog-issues (dvs inga pengar att köpa mat för)..

nu lever jag på några hundralappar i månaden.. för mat då!

2 måltider om dagen får man se till att kroppen kan klara sig på, vilket kan ta lite tid, men det är det värt pengamässigt i längden!

havregrynsgröt är billigt och gott
eget bröd är inte svårt att baka
soppor på grönsaker, linser och nötter kan man komma undan riktigt billigt med under en lång period.
morötter, lök, potatis, ris, pasta, nudlar, olja/margarin, nötter vatten och buljong är i princip de saker man behöver för att överleva riktigt riktigt billigt.
vill man lyxa till det så kan man alltid köpa hem krossade/passerade tomater.

Jag brukar göra en tokenkel pastasås på passerade tomater, olja, vitlök, salt, peppar, chili och spaghetti. bara fräsa vitlöken och sen hälla på tomaterna och låta puttra några minuter, sen blandar man på såsen i pastakastrullen och häller upp.. :)

eget bröd är enkelt att göra. Ta tex. havregryn, vetemjöl, salt, socker, bakpulver, vatten, lite olja och kanske solrosfrön. blanda ihop i en bytta tills det blir en deg som man knådar runt för att sen låta den vila lite innan mer knådning och gräddning. grädda tills den är precis lagom. (du känner på doften ;) )

röda linser är sjukt gott! soppa på röda linser och krossade tomater innehåller förutom det tidigare nämnda typ morötter, salt, peppar, vitlök, buljong och vatten. tar en halvtimme och är ruggigt gott!

damnLFO
Småodlare

Postby damnLFO » 2009-12-05 4:11:06

när det är sommar ska man självklart passa på att plocka bär, frukter och om man äter fisk - ge sig ut o fiska i närmsta sjö!

jag har precis ätit en sjukt god gryta
mungbönor, vitlök, passerade tomater, SoP, chili, timjan och så lite pasta till.. sjuukt gott.. om man vill späda ut den lite så passar rivna morötter, lök av olika sorter, svamp eller vad som helst bra! :)

damnLFO
Småodlare

Postby damnLFO » 2009-12-05 4:11:26

när det är sommar ska man självklart passa på att plocka bär, frukter och om man äter fisk - ge sig ut o fiska i närmsta sjö!

jag har precis ätit en sjukt god gryta
mungbönor, vitlök, passerade tomater, SoP, chili, timjan och så lite pasta till.. sjuukt gott.. om man vill späda ut den lite så passar rivna morötter, lök av olika sorter, svamp eller vad som helst bra! :)

baralillajag
Ganjaman

Postby baralillajag » 2009-12-05 9:55:30

Ägg med smör. Har dessutom fördelen att det ger de vitaminer och andra näringsämnen kroppen behöver för att hålla sig frisk och stark.

damnLFO
Småodlare

Postby damnLFO » 2010-01-02 22:56:57

ahh.. lagar mat som vanligt på en spik. :P

Idag blev det en curry/chilirätt med ris.

Hacka vitkål -billigt som fan, paprika, lök eller annan grönsak är skitnajs att ha i med. Fräs i margarin, häll på salt, peppar, vilökspulver, chili och ngn fräsch krydda (ex persilja, rosmarin etc helt enkelt, vad ni har)
när grönsaken/grönsakerna fått färg är det dags att skeppa i en tesked senap (gärna dijon eller likn senap, då den är annorlunda jämfört med vanlig korvsenap) där ligger också grunden för smaken på hela måltiden.

Häll sen på passerade tomater eller ketchup, vilket man nu har... Nu börjar det arta sig och vid det här skedet är det dags att smaka av. Nu ska hettan stärkas ordentligt. Curry kan vara bra att addera här med.

I med en kopp vatten i det hela och låt det sjuda med några lagerblad om man har det, annars låt det bara sjuda ;) och gärna lite sötma; socker eller honung eller coca cola, vilket funkade skitbra i helgen!

typ tio min senare och mååånga avsmakningar för att hitta den perfekta balansen med curryn, chlin, sötman och sältan, så är maten färdig.

Just det ja, koka ris samtidigt. Det tar typ lika lång tid att göra riset som såsen.

Såsen funkar lika bra med en bit kött eller fisk i.

damnLFO
Småodlare

Postby damnLFO » 2010-01-09 18:31:48

igår munchade jag hejdlöst på jävligt gött.

ugnsgrillad potatis och lök.
sätt ugnen på typ 175-200 grader, hacka potatis och lök. lägg på en plåt/ugnsfast form, salta, peppra, chili, rosmarin, hela vitlöksklyftor.
häll på olja / lägg på klickar smör/margarin. Grädda i ugn tills att det är gyllenbrunt och så. Jag brukar köra jävligt länge för att det ska få rätt färg.

SALSA..
jag gör min egen salsa, vilket jag tycker blir så sjukt mkt bättre. Alla ingridienser går ju att byta ut och jag skriver bara ut ingridienserna då jag var rätt stuk när jag gjorde den, så jag kommer inte ihåg hur mkt det var av varje sak.
bryn finhackad gul lök i en gryta, tillsätt krossade tomater och rör hela tiden.
socker, salt, chili, ättika, vitlökspulver, mer salt och mer av alla kryddor tills man hittar den bästa balansen.
När jag kokat såsen i typ 20 min hällde jag på en dl vatten och lite mjöl. Så att såsen får lite mer såsig karaktär istället för vattnig!

Det viktiga med den här salsan är att den får koka riktigt länge. Min stod på ettans värme i 3-4 timmar för att få den rätta smaken.

richtmeister
Avstängd och inte välkommen tillbaka

Re: Tips på billigt käk

Postby richtmeister » 2010-12-03 18:30:55

Humlan
Garderobssnille

Postby Humlan » 2010-12-07 13:03:47

Avtomat-47
Nyfrälst och hög

Postby Avtomat-47 » 2010-12-08 13:56:15

A2K of Wize Guyz Global.

dodsknerk
Småodlare

Postby dodsknerk » 2010-12-09 17:48:31

Rotfruktssoppa borde väll vara ett bra alternativ. Då rotfrukter är väldigt billigt!

Mvh.
Dodsknerk

Skandinaven
Nyfrälst och hög

Postby Skandinaven » 2010-12-09 19:39:01

inneälvsmat brukar vara billigt(gott med!). samma med rotfrukter och mjölmat som pannkaka,plättar,palt med mer.

Skandinaven
Nyfrälst och hög

Postby Skandinaven » 2010-12-09 19:41:34

GenKan
Gräsfläckar på knäna

Postby GenKan » 2010-12-10 10:48:26

Return to “Munchies”