Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Läkare som förstår! Reply To: Läkare som förstår!

#546318

pijotor
Member
Quote:
De gjorde en jämförelse mellan kvinnor som rökte tobak under graviditeten och kvinnor som rökte cannabis, en kontrollgrupp som inte rökte alls.

Kvinnorna som rökte cannabis rökte också tobak men cannabisrökarnas barn var inte underviktiga, de var inte tidiga. Men det fanns en liten skillnad mot kontrollen vilket man slog på stort med, att studien visade att cannabis motverkade effekten av tobaksrökning hos gravida, det sa man ingenting om.

Men att röka cannabis (eller ta något annat preparat såsom starka piller eller tobak) är fortfarande inte nyttigt under en graviditet. Du säger förvisso att cannabis tog bort de negativa effekterna av tobak. Men enligt min åsikt ska man aldrig utsätta sitt barn för en fara. Hur liten risken än är. Då blir det ett brott med ett offer.

Quote:
På grund av att THC passerar över från moderns blodomlopp till fostrets utsätts
fostret för en ökad skaderisk om modern röker under graviditeten. Om det även
förekommer annat fosterskadande bruk/missbruk som tobaksrökning eller alkoholbruk
får man räkna med en summeringseffekt.

Ovanstående går att läsa i rapporten som folkhälsoinstitutet gav ut med det passande namnet “Skador av hash och marijuana”.. 😳

Det jag vill ha sagt är att även om rapporten är total skit enligt mig och otroligt vinklad så tar den ändå upp en vettig sak. Att Thc överförs och skadar barnet. Ett fosters hjärna är långt ifrån utvecklad och det är bara att se på den förhöjda risken för psykiska sjukdomar hos barn och unga under 20 som röker cannabis…

Förlåt att jag drog ifrån ämnet men jag kände att jag var tvungen att kommentera :) Härligt med läkare som kan tänka själva för övrigt!