• Sol vs. Hps400w

    Posted by bigbanana on 2006-06-10 at 08:24

    Har funderingar på vart jag ska ställa plantorna nu när det är finemang solväder på balkongen…

    Vad är starkast? Solen eller under Hps´en?

    Solen är visserligen gratis, men kanske inte lika “bra”…

    Vad säger ni som har koll? :D

    replied 17 years, 10 months ago 5 Members · 7 Replies
  • 7 Replies
  • bigbanana

    Member
    2006-06-10 at 08:40

    Vad tror ni utan koll då?

    Lite tankar å teorier… Ähh, jag bär ut skiten i solen, lär ju vara skönare å gotta sig i naturligt ljus….

    😳

  • dr_zoidberg

    Member
    2006-06-10 at 08:54

    Dom brukar ju ange solstyrkan i wat/m2 på radion i samband med att dom snackar om hur mycket pollen och föroreningar det är i luften för tillfället… Men det kanske bara är på P5… Jaja, sist jag hörde det va för någon månad sen, då låg solen på ~60 wat/m2 har jag för mej. Jävligt roligt att dom tar upp det. Bör ju gå att kolla upp det på SHMI antar jag. 8)

    Fridens!

  • smeagol

    Member
    2006-06-10 at 12:24

    Äsch…ställ dom på balkongen du!! Dem växer utmärkt nu när det är
    varmt å skönt!

  • reaper

    Member
    2006-06-10 at 18:25

    Du ska absolut ta ut dem på balkongen när det är soligt, en molnig dag är det ingen ide men en solig är det överlägset för bildningen av cannabinoider, det är ju ändå så naturen tänkt sig och utrustat det hela att fungera;)

  • mulle

    Member
    2006-06-10 at 22:25

    Var försiktig med bladen bara så dom inte “bränns” av UV-ljuset, mina små seedlings blev vita med helt/delvis döda blad, av dem som inte varit utsatta för någon UV-strålning alls… Dom nya bladen som kom sen var ju härdade, men “inomhusbladen” gick åt ganska fort… Det var när det vart varmt för några veckor sen med ihållande sol.
    Vet inte hur det är med lite äldre plantor eller om en HPS härdar dom hyfsat, men det är nog värt att titta till dom med ett par timmars mellanrum, och se så dom inte börjar bli vita.
    För övrigt så tycker jag klart att dom ska få smaka på den riktiga solen när det är möjligt! Bara ingen ser eller känner doften av dom från balkongen :P

  • reaper

    Member
    2006-06-10 at 22:33

    De mår bäst i solen , är det molnfritt under sommarhalvåret är det alltid bra att ha plantorna ute om man kan det.

    Tänk på att inomhusplantor vill komma ut endast 2 timmar i taget de första dagarna för att vänja sig vid värmen och ljuset , man härdar upp de så rackarna , annars kan det bli precis som någon skrev att löven dör.

    Något som många inte tänker på är att utomhus finns en hel pluton med skadedjur som lever i balans med växter och andra djur , får man med skadedjur in i garderoben så finns där endast skadedjuren och inte dess predatorer , bad shit !

  • reaper

    Member
    2006-06-10 at 22:35

    De mår bäst i solen , är det molnfritt under sommarhalvåret är det alltid bra att ha plantorna ute om man kan det.

    Tänk på att inomhusplantor vill komma ut endast 2 timmar i taget de första dagarna för att vänja sig vid värmen och ljuset , man härdar upp de så rackarna , annars kan det bli precis som någon skrev att löven dör.

    Något som många inte tänker på är att utomhus finns en hel pluton med skadedjur som lever i balans med växter och andra djur , får man med skadedjur in i garderoben så finns där endast skadedjuren och inte dess predatorer , bad shit !

Log in to reply.