Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Nyheter Aftonbladet hänger på den nya rapporten.

  • Creator
    Discussion
  • #16311

    raoul
    Participant

    Ingen har väl missat den nya “forskningsrapporten” om cannabis?
    Sen att det inte rör sig om forskning utan ackumulerandet av alla befintliga skräckrapporter från 70 år tillbaka är en annan femma.
    Det är ändå otroligt hur aftonbladet lyckas att häva ur sig så mycket smörja:
    http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,533271,00.html

    Quote:
    Rör inte min joint?
    För åtta år sedan presenterade psykiatrikern Jan Ramström, på uppdrag av Folkhälsoinstitutet, en studie av riskerna med hasch och marijuana. Nu återkommer han med en uppföljande redovisning av de senaste årens vetenskapliga rön.

    Forskarvärlden är alltmer oroad, konstaterar han, och allt fler långsiktiga undersökningar genomförs i takt med att missbruket i flera länder ökar (i USA nästan lika vanligt som tobaksrökning) och såväl hasch som marijuana blivit mer kraftfulla med en högre halt av den verksamma beståndsdelen THC.
    I Sverige har utrymmet för knarkliberala åsikter varit relativt begränsat och det är väl bara i gruppen runt tidskriften Arena som man förespråkat legalisering av “lättknark”. Haschromantiker har manat fram bilden av en personlighet som präglas av vidsynthet och tolerans, en urban människa som tar sig en joint då och då. Men allt tyder på att hascharens personlighet snarare karakteriseras av rigiditet, svårigheter att minnas och hantera förändringar och att risk föreligger för apati och ibland panikångest.

    De nya studierna visar på samband mellan cannabis och psykoser, hjärnskadesyndrom och delirium samt beteendestörningar hos barn vars mödrar rökt cannabis. Det rör sig om direkta skador på fostret samt mindre födelsevikt och kortare kroppslängd.
    Forskarnas oro beror på att man i flera fall och bättre än tidigare har sorterat bort bakomliggande faktorer för att urskilja de skador som drogen i sig orsakar. Sålunda är också sambandet mellan cannabisrökning och övergång till tyngre droger ställt utom allt tvivel.
    Rör inte min joint, säger knarkliberalerna. Varför inte?

Page 1 of 2
  • Author
    Replies
  • #206921

    raja-ram
    Member

    När man trodde att rapporten var det sämsta man lär se på ett bra tag så kommer Aftonbladet med sin sammanställning utan att ens lyckas få in någon av de få nyanseringar som rapporten faktiskt hade. Frågan är om man ska skratta eller gråta.

  • #206922

    skrubbzki
    Member

    När ska alla dessa slipsnissar fatta att DET ÄR ALKOHOLEN som är den största inkörsporten till tyngre droger ??
    Så är det här vart jag bor iaf.
    Har själv varit på fyllan varje gång jag har testat “tung narkotika” även första gången jag rökte hasch (har firat 10års jubileum nu i maj) :love:
    När man är full så har man inga som helst begrepp och Handling/konsekvens.
    Skyll inte på cannabis

  • #206923

    Ursäkta mig, men vad är “haschromantik”? 😆 :?

  • #206924

    friggs
    Member

    Herr Gunnar Ohrlander borde kanske LÄSA rapporten innan han drar slutsatser.

  • #206925
    Quote:
    Forskarnas oro beror på att man i flera fall och bättre än tidigare har sorterat bort bakomliggande faktorer för att urskilja de skador som drogen i sig orsakar. Sålunda är också sambandet mellan cannabisrökning och övergång till tyngre droger ställt utom allt tvivel.

    Jag förstår faktiskt inte logiken i detta uttalande. Kan någon förklara varför forskares förbättrade metoder, bevisar inkörsportsteorin?

    Han verkar ju ha ett och annat om bakfoten den där Gunnar… 🙄

  • #206926

    atouk
    Member

    Det var den sämsta smörja jag läst på länge. Skäms Gunnar Ohrlander, skäms 👿

  • #206927

    reaper
    Member

    Skäll ut den saten och länka till några ordentliga raporter!

    U2 wrote:
    I can’t believe the news today
    Oh I can’t close my eyes and make it go away
    How long how long must we sing this song
    How long
    How long

    [email protected]

  • #206928

    reaper
    Member

    En kompis till mig skrev detta:

    Quote:
    Ang. “Rör inte min joint?”, artikel i aftonbladet onsdag 15 september 2004.
    Detta måste vara den mest verklighetsfrämmande smörja aftonbladet har publicerat på länge. Du har lyckats förvränga och feltolka en rapport som redan i sig själv är felaktig på så många punkter. Man kan inte ursäkta dig och kalla detta för en dumhet, detta är bakåtsträvande och ett tecken på förakt för andra människors intellekt.
  • #206929

    reaper
    Member

    Oj oj oj! 😯
    rätt(!) h*n har! Ush vad bra han uttryckte sig. ;)

  • #206930

    reaper
    Member

    Så här skrev jag.. jag vet inte om det blev bra.. jag var mest arg…

    Hej Gunnar!

    Vad kul att du lagt ner tre minuter på ingenting. Din artikel i dagens Aftonblad visar inte någon som helst respekt för det som kan kallas journalistik. Att själv sammanfatta en rapport som är gjord av en människa som sedan tidigare mest hänvisat till sig själv eller forskningsrapporter som ingen annan vill erkänna är att i allra högsta grad kalla klandervärt. Att jag ens orkar slösa tid på att skriva detta mail är helt ofattbart. Det enda jag vill veta är för vilken organisation du har skrivit brevet för kom inte och säg att du gjort någon form av undersökning.

    För 200 år sedan var kaffet förbjudet i Sverige och holländarna skrattade förmodligen åt oss. Nu skrattar de igen men låt oss inte hoppas att det tar ytterligare två hundra år innan Cannabis legaliseras.

    /Yellowknife

  • #206931

    reaper
    Member

    FY FAN VILKEN SMÖRJA!!!!

    Ska man skratta eller röka?

  • #206932

    reaper
    Member

    Mitt mail kom tillbaka med “User unknown”..

    Det tycker jag låter lite konstigt. Jag har kontrollerat mailadressen ordentligt.

    /Yk

  • #206933

    reaper
    Member

    Mitt också… man kan ju alltid hoppas att han fick sparken. Ska vi skicka till redaktionen istället? :)

  • #206934

    tom-forcade
    Member

    @Ottebitte”]Mitt också… man kan ju alltid hoppas att han fick sparken. Ska vi skicka till redaktionen istället? wrote:</em/

    Ja utan tvekan. Alla skriver varsitt mail.

  • #206935

    reaper
    Member

    Nyhetsredaktionen
    Tjänstgörande webbredaktör:
    [email protected]
    Kan det vara denna adress måntro?

    Kom ihåg att rikta mailet till Gunnar Ohrlander och inte Lena Karlsson.
    Be henne bara bifoga kritiken.
    Sen kanske man kan skälla lite på henne, för att hon låter publicera saker som detta?

Page 1 of 2

Log in to reply.