Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Vapenkontroll – mitt dilemma Reply To: Vapenkontroll – mitt dilemma

  • tumstock

    Member
    2008-09-25 at 07:48

    Jag tror jag förstår hur många tänker när dom säger att vapen är av ondo och jag håller nog också med på de flesta punkter som ni tar upp men jag försöker också tänka realistiskt på vapen och vapenbruk.

    Vapen ska definitivt inte hamna i händerna på barn men vad som sedan är ett vapen är en mera luddig fråga, det mesta kan användas som ett vapen om man verkligen vill det.
    Att en person får en flipp och löper amok och tar livet av folk skulle lika gärna kunna ske med en bil eller en vanlig morakniv, det har vi ju själva exempel på genom tex mordet på Anna Lindh och vansinnesfärden i gammla stan, visst en pistol hadde säkert gjort precessen mycket blodigare men jag tror ändå att det inte gått att stoppa det.

    De som väljer att kränka någons hem är dessutom ofta redan beväpnade, inte alltid med skjutvapen men med kanske kniv eller en skruvmejsel, det kan räcka ganska långt för att skada någon annan.

    Jag är personligen av den något negativa åsikten att fred på den här planeten inte kommer att råda förens den dag vi hittar en annan planet som vi kan kriga med, jag tror också att mäniskan är för egoistisk för att dela sina resurser broderligt och på så sätt skapa världsfred, det kommer alltid att finnas mäniskor som vill ha mer än dom andra och när den mäniskan gör sitt drag så kommer han garanterat att använda sig av de vapen som står till buds.

    Den som har vapen har makten, så har det tyvär alltid varit och kommer nog alltid att vara.

    Slut på mina neggotankar

    Mvh Tumstock