Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Gör tillsatsen av CO2 skillnad värd mödan? Reply To: Gör tillsatsen av CO2 skillnad värd mödan?

#562832

baselika
Member

@baralillajag wrote:

@Nisse wrote:

Orsaken till att jag ställer frågan här i nybörjarforumet är att jag tror att många som odlar för första gången kanske istället skulle lägga energi och omsorg på andra saker som troligen är viktigare för att få ett hyggligt resultat som exempelvis att plantorna får ordentligt med ljus.
I ett ventilerat utrymme med några få plantor är det kanske inte särskilt troligt att CO2 halten skulle bli för låg.

För det första så är temperatur och koldioxid (dvs eventuell brist) mycket mer utslagsgivande, än hur många watt ljus man har eller färgtemperatur osv – och för det andra har du rätt i övrigt. ;-)
Glest med plantor i utrymme med bra ventilation, behöver definitivt inget tillskott – men börjar det bli fullt (kanske sista halvan av blomning), och man vill hålla en temperatur* som ger god avkastning, så har man att välja mellan:
1. Bra ventilation och extra värmekälla (eventuellt även en luftfuktare).
2. Lite mäsk.

Lösning nr 2 är billigast.

*Har räknat lite på det och kommit fram till att om man klarar att hålla 2-3 graders skillnad på in- och ut-luft, så räcker troligen ventilationen för att ge den koldioxid som behövs i en tät odling. Men eftersom man helst vill hålla minst 27-28 grader i odlingsutrymmet, och inomhuslufttemperaturen sällan ligger på 24-27 grader (som hade varit behövligt), så måste man kompromissa. Men med lite mäsk kan man klara sig med betydligt svagare kanalfläkt (eller termostat kopplat till fläkt) och hålla en bra temp för maximal avkastning. Man slipper kompromissa.

Luftfuktaren är väl den mest överskattade investeringen av alla i growen. Den RLF är bara intressant när fröet producerar rötter. Jag har aldrig tillsatt extra fuktighet i mina odlingar och fått strålande resultat i vart all. CO2 halten är naturligtvis helt avgörande. Jag testade nyligen att köra utan ventilation med en 400W HPS i 5 liters krukor – jag hade förveggat i två veckor. Under hela blomperioden öppnade jag bara dörren till garderobsdörren någon gång per dag. Det var allt. Det fingerande med vikten på budsen var under all kritik; ungefär det dubbla mot mina LR under en 150 HPS i 1 L krukor. Mina LR hade jag i sovrummet (där två personer sover eller ängar sig åt andra syrekrävande aktiviteter …) och CO2 halten var av förståliga skäl skyHÖG.

Kvalitén på slutprodukten påverkade inte nämnvärt, men som sagt skörden, å det grövsta!

Att odla i sovrummet, med bra ventilation, fungerar bara så BRA.