#559106

Anonymous
Guest

Men, om vi skulle se oss själva som seriösa förespråkare för en avkriminalisering eller tom. legalisering av cannabis i rekreationellt syfte. Vad utgör vi för företrädare egentligen?

Låt os ponera för en sekund att grisar skulle flyga runt i ett snöigt helvete och ett marijuanavänligt och tom. välkomnande parti skulle besitta regeringsmakten eller iallafall besitta ett par mandat i riksdagen. Hur skulle denna diskuterade koppling till annan kriminalitet ses då?

Jag tänker osökt på Sverigedemokraterna. Det enda som talas om då dessa nämns i negativt syfte, är deras förflutna, gamla polisanmälningar och medlemskap i olika skumma föreningar.

Jag tror att det samma gäller för oss brukare av cannabis. Cannabis kommer aldrig att bli bedömt för det som det är, utan jag hävdar att det kommer att bli bedömt för det som dess användare är.

Sedan ifrågasätter jag fortfarande moralen. Hur resonerar en piprökare, som gärna vill visa upp sig som en lugn och sansad person, en leende motpol till det hårda samhällsklimatet, kring att han eller hon kan utnyttja annans egendom? Där handlar det inte bara om lag, utan om moral, att behandla andra som man själv blir behandlad.

Lite input skulle uppskattas.