• drullper

    Member
    2010-02-23 at 12:42
    The_Ghost wrote:
    Är det så konstigt att tågen är försenade?
    Anser att det kunde visas lite mer förståelse från svenska folkets sida, det är ju inte SJ´s fel att det är så mycket snö…
    När man ger sig ut på en resa i det här vädret så borde man rimligtvis förstå att det kommer bli problem!

    Allt är relativt, det är inte SJs fel att det är så mycket snö. Däremot så kunde sj bidragit till att minska problemen. Något de inte gjort.

    X2000 tågen är inte byggda för att klara dessa mängder snö, de är inte konstruerade för det. Att dessa tåg havererar medför stora mängder följdfel. Dels så samlar de på sig stora mängder snö/is, vid växlarna skakar det till och denna snö risker att hamna i växlarna och ställer till det för banverket. Dels så blir många X2000 stående blir det vagnsbrist/tågbrist i övrigt. Att det snöar så här mycket i Sverige ibland krävs ingen kristallkula för att fatta. Med livslängden på grejerna kommer det att inträffa både en och två gånger, ofta många vintrar i rad. Tågen i övrigt kunde anpassats bättre, även vagnhallar m.m. (se förslagen de kommer med i pressen inför nästa år som kommer bli så mycket bättre *bullshit*). SJ gick 460 miljoner i vinst (EFTER SKATT) 2009, förra året var dessutom ett dåligt år. De tar hutlösa priser, då förväntar man sig service där efter.
    Att informationen är ytterligare en faktor som påverkar irritationen. Har suttit i samma “tågkö” som bekanta men på olika tåg, informationen om vad som är fel har skiljt sig från tåg till tåg. På sj´s och banverkets hemsida är det taskig information. Det finns en sida om ev förseningar och när tåg har gått, denna uppdateras i bästa fall några minuter i efterhand. Vet man att man har ett tåg för pendlare (till tex västerås eller uppsala) som går fram och tillbaka, är då det tåget försenat med 20 min i ena riktningen så är det ganska säkert att det blir försenat även på returresan och gå ut med den infon tidigare. Även om man är välklädd och slipper frysa trots att det är -25 och man står i 45 min så är det en enorm tidsspillan som kunde botats med lite information. Vädret kan man åtminstone rätta sig efter med kläder, SJ bristande information kräver en tidsmaskin för att korrigera.

    Så ja, SJ ska ha sig en hel del av sleven…

    Att SJ just nu skyller på regeringen är ungefär lika löjligt som att nya regeringen skyller på den gamla och den gamla på den nya. DE BÄR ALLA EN DEL AV ANSVARET OCH KAN INTE SKYLLA IFRÅN SIG.

    Borgarna omfördelade från nybyggnation till underhåll, dvs borgarna har på så sätt bidragit till att både öka problem och minska dem, det behövs nybyggnation men även renovering. Såsseriet ville satsa mer på nybyggnation och mindre på underhåll. På så sätt är de också ansvariga. Möjligtvis skulle man tills för några dagar sedan tycka att såsseriet var värre, då de ville bygga ny järnväg mellan umeå och kalix, norrbottniabanan, istället för där folk bor och åker tåg. Men nu vill ju borgarna det med så, det är samma skrot och korn.

    SJ försöker fria sig med att gamla styrelsen skickade ett brev till stadsminister Persson. Nu är det Adelsohn som säger det (han vill väll inte sätta dit en borgerlig regering) och att han och styrelsen inte skulle varit på regeringen sedan dess låter orimligt näst intill tjänstefel. Däremot så går han inte ut med det. Oavsett så borde de kunnat göra mer.

    Och slutligen banverket. Har man inte pengar till att sköta underhållet fullt ut ska man lägga ner sådant som inte kan prioriteras, vill ägarna/uppdragsgivarna att det ändå skall behållas får de skjuta till mer pengar (eller fakturera SJ som faktiskt gjorde en vinst på 460 miljoner efter skatt) lite mer för att låta dem köra sina tåg. Men nej, de behagande lismande ludren har satt efter underhållet istället. Behaga, behaga, ibland måste man våga bli lite obekväm också. bah.

    Mina två cent.

    och ja, jag jobbar hemifrån idag.