Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen projekt Direct Democracy Portal Reply To: projekt Direct Democracy Portal

  • reaper

    Member
    2006-02-16 at 16:12

    @Nesta wrote:

    Tack C!

    WTK: Om du läste mitt inlägg så ser du att jag gör skillnad på representativ demokrati och direkt sådan…
    Hur kan du sätta likhetstecken mellan demokrati och majoritetsdiktatur?
    Jag måste förtydliga mig, jag gör skillnad mellan den borgerliga parlamentariska “demokratin” och den direkta demokratin som inte är avhängig vare sig stat eller parlament.

    Mvh// Nesta

    Demokrati, folkstyre.

    Även om den är direkt eller representativ så innebär den majoritetsdiktatur då det är majoritetens vilja som blir gällande. Det har varit så sen antikens Grekland, och kommer så alltid att vara. Det är inneboende i begreppet folkstyre. 🙄

    Hur skulle direkt demokrati inte vara majoritetsdiktatur:?: Alla medborgare får säga sin mening, och den mening som majoriteten väljer blir gällande policy (= direkt demokrati). Hur i hela skogen är det inte majoritetsdiktatur :?: ❗ Och hur skulle den göra mindre intrång på individers privatliv än representativ demokrati:?:

    Jämför du antika Aten (urtypen för direkt demokrati) med USA (en maktdelad representativ demokrati), så ser du snabbt att även en ‘direkt demokrati’ kan ha extremt inflytande på individens privatliv (begreppet privatliv existerade inte ens i antikens Aten – allting var en statsangelägenhet) och att i exemplet USA så har individen väldigt stor kontroll över sitt eget liv. Vad vill jag få sagt? Jo att folkstyre kan sträcka sig mer eller mindre in på privatliv, sen om det är direkt demokrati eller representativ gör nada skillnad.