Automatvattning av sjö?

Hur odlar man utomhus i kalla klimat? Sorter och tekniker.
Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
reaper
Lieman

Automatvattning av sjö?

Postby reaper » 2009-01-10 3:43:39

Sitter och funderar på om man inte på något sätt kan fixa en liten anordning som man skulle kunna lägga en bit ut från stranden i en obesökt del av en sjö.
Man skulle alltså göra hål i botten på krukorna/hinkarna som skulle ligga under vatten.
Det skulle alltså automatvattna plantorna, låter det som en bra ide? eller är det bara att kassera?
Vilka problem finns?

(Orkar inte förklara mer utförligt nu, hoppas ni förstår ungefär vad jag menar)

marijuanafarmer
Gräsfläckar på knäna
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby marijuanafarmer » 2009-01-16 12:32:09

låter knepigt o få det att funka utan att det blir för blött allt för torrt. vattennivån ändras rätt bra i sjöar, som exempel skilde det ca50cm i en sjö denna sommar som jag brukar vara vid.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-01-23 23:23:59

Missade väll att skriva det viktigaste. Krukorna eller hinkarna ska naturligtvis flyta så bara en del är under vattnet.
En snabb skiss jag gjorde i paint.

Precis det är det jag funderar över om det inte blir för blött. Men det skulle vara rätt praktiskt att ställa i vass kanten eller så.

Jesus
Garderobssnille

Postby Jesus » 2009-01-24 8:36:20

Det går utmärkt att odla i en sjö. Finns en tråd i tullen om bl a detta.

Kapitel 4.2.

Mr-Royale
Nyfrälst och hög

Postby Mr-Royale » 2009-01-24 12:21:07

Ha ha, hade samma tanke en vecka sen.
De e roligt hur vårat kollektiva medvetande fungerar. :D

Tillbaks till ämnet så tror jag att cocos cogr slabs hade varit bättre medium än jord efter som det är luftigare och större bitar att hålla bakom nät och har även bra kapillär förmåga.

Men vilket fall som helst så tycker jag att du ska köra på det i någon form. Det är dessa utmaningar man minns senare i livet och berättar vidare för dom yngre generationerna, kanske med en pipa sjögrönt i munnen. 8)

En annan fråga poppade förresten upp i huvudet.
Om detta görs med industrihampa i sjöar som har mycket algblommning, borde man inte hampan kunna stjäla algernas näring då och därmed kanske utrota dom
För algblommning är väl inte nyttigt alltid? Eller har jag fått det om bakfoten, är algerna kanske fiskmat?

Oj blev visst tre frågor, aja passar dom inte i tråden så flyttar jag dom.
Stay Clean, Stay Green.

och
Nyfrälst och hög

Postby och » 2009-01-25 1:33:40

Jag förstår inte riktigt hur dom gjorde det men jag såg ett träd växa på liknande sätt som det här gräset gör på bilden. I Amsterdam förstås!

Jag läste om en liknande metod som den floorlamp beskriver, fast det var avloppsrör som kördes ner i marken, med olika sorters jord/näring i.
Här är instruktionerna:
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=44400

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2009-02-02 11:38:17

Avlopsröret skulle man bara fylla med: jord-> lite fisk-> jord-> en planta.

Men läser man tråden så värkar det som att detta funkar bässt där det är lite djupare vatten, annars kan man lika gärna använda spannar.

Men om man lägger lite kött/fisk som ett lager i spannen eller fyller den med ko/häst skit, borde det väl funka ist för näring?

reaper
Lieman

Postby reaper » 2009-02-21 1:59:22

Intressant länk.

kött/fisk eller gödsel? jag föreställer mig att gödseln är sämre på att hålla på kvävet så att man inte får den långtidsverkande effekten som man önskar vid denna självständiga odlingsmetoden. Men om man odlar i vanlig mark då fuktigheten inte är lika hög borde det fungera bättre att använda gödsel istället för fisk.

Så som jag förstod tråden i länken handlade ursprungsidéen om att man skulle ha ett längre rör istället för en spann eftersom man då kunde tajma rötternas nerväxt i näringsmediet (fisken, således kvävet och senare i "gyttjan" under blomperioden) med plantans behov under dess växtcyklus. Detta, samtidigt som plantans vattenlager var sufficient. Sköna lirare som höll till där, det var nåt cermoniellt över det hela också. :roll:

Fin bild där floorlamp , tror dock att det kunde bli ett problem att stabilisera hela spektaklet mot vinden när den segelliknande, 2 meter höga, skapelsen står redo att skördas.

Om det är någon här som har erfarenhet med att odla i sumpmark/sjö skulle jag gärna höra om det!

Return to “U| Utomhusodling”