• xxdc

    Member
    2008-05-27 at 06:35

    @Jultomten wrote:

    Jag tror inte att du förstår riktigt hur en peltier fungerar :) Prova att lägga den kalla sidan av en 120w peltier mot tungan, försök sedan att ta loss den, just det: en peltier är som en portabel lyktstolpe i minusgrader :D De här grejerna blir riktigt kalla så nog kyler det lampan alltid.
    Sen undrar jag om du över huvud taget vet vad en radiator är? Inte för att vara spydig eller nått, men du vet att en 1000+ HP V12:a också kyls med en radiator? Där kan vi börja prata om ett par kW i värmeenergi, här pratar vi om 400-600w
    De fördelar som jag ser med det vätskekylda systemet är följande:

    Låg ljudnivå, en pump från eheim och några stålbladsfläktar borde göra susen.
    Möjligheten att förflytta värme från ett rum till ett annat utan att behöva sätta dosfräsen i väggen och börja pula med ventilationsslang, två 1cm hål nere i golvlisten räcker.
    Faktum att konstruktionen är fruktansvärt häftig och kan imponera på andra odlare :D

    Som en liten jämförelse eftersom vi drog in datorer i det här: Min överklockade och voltade processor ligger (under maxbelastning på båda kärnorna) med bra luftkylning kring 60º, med vattenkylning på ca 35-40ºc , och med vattenkylning + peltier på (hör och häpna) -10ºc. Det säger ju en del om värmeförflyttning ;)

    Radiator= engelska för kylare, altså en stor kylfläns som kyler vattnet.

    Så ja du har nog rätt den bör nog klara av att kyla vattnet till en rimlig nivå men, skillnaden mellan en bil och en lampa är att i bilen gör det inget om vattnet ökar i temp up till runt 100 grader sålänge motorn håller sig där.
    Och i en dator behövs enbart kylning på specifica punkter som oftast har en relativt bra värmeledningsförmåga = lätta att kyla ner. Det är här jag ser problem, jag menar vist du kommer ha en kylfläns med relativt låg temperatur men den temperaturen borde väll behöva vara extremt kall om den skall klara av att kyla hela den slutna cooltuben med tex en 400watts hps utan en fläkt. Och även med en fläkt behövs troligtviss en någerlunda stor sak. Speciellt när det ända mediumet som har kontakt med kylflänsen och lampan är stillastående luft.