Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Varför Gror inte mina frön?.. Reply To: Varför Gror inte mina frön?..

  • mikkoloko

    Member
    2010-06-01 at 08:52

    Har läst allt jag hittar om groddning här och fastnade för vattenmetoden eftersom dåliga frön så tydligt ger sig tillkänna genom att flyta. Jag använde en variant av vattenmetoden. I stället för vattenglas fyllde jag 2dl vatten i en petflaska och drog på korken. Fördelen – lätt att vända och vrida hur som helst för att betrakta de små liven – lätt att flytta runt utan “skvimp- eller vältrisk”, vilket ju är behändigt när man ställer ut behållaren i solen.
    – Ut i solen ja!
    Jag vet att det oftast här på forumet anges att groddningsprocessen skall ske i “mörker” eller att “mörkt eller ljust, har ingen betydelse”. – Detta är i varje fall det jag hittat när jag sökt. (Med brasklapp för att jag inte gått igenom tusen trådar med tusentals inlägg för varje fråga jag haft eftersom det skulle innebära heltidsstudier).

    Mina tveksamma frön fick fart i vatten ute i solen. Tycker ingredienserna, fukt, värme och ljus/sol verkar högst rimliga. Växter har genom evolutionen i tusentals år designats genetiskt att reagera genom groddning på ovanstående tre “triggers”. Samma förhållande borde vara optimala för groddning även nu.

    8)