Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan Hjälp! Min plantas blad börjar se riktigt risig ut! [bilder] Reply To: Hjälp! Min plantas blad börjar se riktigt risig ut! [bilder]

  • reaper

    Member
    2009-06-15 at 18:13

    @z0rdim wrote:

    Ja, det är nog rätt… Magnesiumbrist, antingen pga fel PH som skapat låsning, men kan också vara för hög andel kalcium som skapar låsningen.

    Tänk på att för mycket Mg kan skapa andra låsningar i sin tur.

    Tackar Zordim, jag ska tänka på det. Har tidigare sett en tabell när olika pH ‘låser ute’ näringsämnen, men hittar den inte för tillfället.

    @DocK wrote:

    Just när det gäller Mandalas strains ska du vara MYCKET försiktig med gödningen. Ett av de absolut vanligaste felen när problem uppstår är att folk helt enkelt ger dom för mycket gödning. Dom är väldigt lätta att övergöda. Så, jag misstänker helt enkelt övergödning.

    Har du bra jord med näring och tillräckligt stora krukor behöver du inte ge någon näring förrän i typ mitten av blomningen. Och dom behöver absolut ingen näring alls i veg stadiet.

    I övrigt ser det ut som om du fått kaliumbrist, inte magnesiumbrist.

    Ja att Mandala strains är blyga med näringen vet jag. Som sagt tidigare så har jag U-jord, den är ju näringsrik, men grejen är att 40% av blandningen är Cogr som är helt näringsfri, och krukorna är endast på 6.5L. Så när jag såg att plantorna började få lite kvävebrist under stretchen så la jag på lite mer jord, kanske 5-6 dl i varje kruka. Och nu, runt 2 veckor in i blom, har jag har börjat göda jorden med endast 25% av rekomenderad dos från Biobizz näringsschema, så har jag svårt att tro på övergödning. Men vem vet.

    Första gången jag använder mig utav kommersiell plantnäring, så jag är ju inte helt 100 än.

    Ja nu när jag ser på Mandala Mike’s hemsida så ser det ut som kaliumbrist, men mer långt gånget. Hur tillsätter jag kalium på ett bra sätt då? Mer jord?

    Svar uppskattas mycket

    Fridens Liljor :hippie:
    -GG