bor med tjejen

Här pratar vi juridik runt cannabis.

Moderatorer: Powerpuffgirl, Drullper

Skriv svar
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

bor med tjejen

Inlägg av reaper » 2008-03-01 9:56:33

om man bor med tejen i lägenhet och man odlar
om konstapeln blå kommer vad åker hon på då??
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-03-01 10:42:11

Hon åker nog sannolikt dit för samma sak som du. Lagen gör inte skillnad på kön/genus.
Användarvisningsbild
Drullper
Ganjafanatic

Inlägg av Drullper » 2008-03-01 12:30:51

Det finns ingen straffskyldighet vid underlåtenhet till narkotikabrott.

Däremot så bör ni se till att det kanske inte är i ett utrymme där hon har sina tillhörigheter och vistas allt för regelbundet i. Alltså gärna någon avgränsad tillvaro. Hennes fingeravtryck FÅR inte finnas på odlingsutrymmet, odlingsgrejerna, ev röktillbehör, ganjapåsar, osv. Hon får inte ha skött plantorna på något sätt över huvud taget. Hon bör gärna kunna testas och vara ren. Kanske inte ett måste men kan ha ganska bra bevisvärde.

Alltså så länge hon inte haft ett kvalificerat innehav av grejerna är det lungt.

Se tex
NJA 2003 s473 ... kanske inte ett klockrent rättsfall men ändå, det finns några till där en son dumapat av amfetamin i morsans lägenhet och morsan klarat sig undan, trots stora mängder.

//MVH Drullis
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-03-01 13:17:43

Om Drullpers teori ska hålla så tror jag att du måste ha odlingen i ett mycket avskilt utrymme - så avsides att hon skulle ha kunnat missa helt att du hade odling på G. Ligger odlingen på ett sådant vis att hon uppenbart måste vetat om den så är jag rätt säker på att hon döms likadant som du. Kanske har Drullper rätt, men jag skulle inte räkna med det om jag var du/ni.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-03-01 14:15:49

Antingen försöker dom sätta henne för samma som dig (narkotikabrott av vilken grad det nu blir), eller för medhjälp till narkotikabrott. Snacka ihop er så att hon inte alls känner till odlingen (du har hållt den hemlig för henne då du visste att hon inte skulle tillåta den i ert gemensamma hem) och att den är i ett utrymme där hon normalt sett inte vistas - DIN garderob, DIN klädkammare eller vad det kan vara. Är ytterst viktigt att hon inte har förstått att du odlar.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-03-01 17:38:50

Tältet står brevid sängen :crazyeyes:
(men jag har ju sagt att det är en vanlig växt som ser ut som cannabis men denna e laglig)
varför skulle hon inte tro någon hon älskar :lol:
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-03-01 17:46:51

Står tältet bredvid er gemensamma säng så är jag ganska säker på att ni båda skulle dömas likadant, i det fall ni torskade. Att låtsas som man inte vet vad det är tror jag inte kommer hålla... Så alltså: ge f-n i att torska! :D
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-03-02 0:47:58

Flytta tältet är mitt tips :P Ni KAN ju alltid försöka er på att hon inte bott där dom senaste månaderna men är ju rätt lätt att knäcka om de vill. Eller att hon känt sig väldigt hotad av dig men är ju kanske inte så kul undanflykt alla gånger. ;)
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-03-02 0:50:21

Nu när de t.o.m. börjat ta DNA för alla möjliga och löjliga småbrott så kan det bli svårt om de verkligen vill jävlas. Det är kanske lika bra att ni räknar med att ni får ta delat ansvar om ni åker. Följ den gyllene 3-regeln så ska det nog gå bra ändå: don´t smell, don´t tell and don´t sell!
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-03-02 1:05:19

Bäst är om odlingen finns i ett låst utrymme som din flickvän inte har tillgång till (dvs inga nycklar).
Då är det väldigt svårt att bevisa hennes inblandning eller kännedom om grönsakerna :wink:
Skulle det bli knas och du då erkänner och ni båda på förhand är ense om att du ska ta smällen så kommer åklagaren bara att tacka och din flickvän slipper med största sannolikhet åtal.
Användarvisningsbild
PapaiNoel
Tomtenisse

Inlägg av PapaiNoel » 2008-03-02 1:09:53

Låsa ut tjejen ur sovrummet är väl knappast ett alternativ. :lol: Och vad jag förstår så står tältet där det står av en anledning. Men visst, har du ett låsbart utrymme så kan det vara värt att flytta odlingen dit. Mn var inte helt säker på att det kommer fungera heller. Enligt min erfarenhet så fäller de hellre än friar när det gäller narkotikabrott. Finns det ett kryphål genom vilket de kan sätta dit er, så gör de det.
Användarvisningsbild
Mayor-Quimby
Gräsfläckar på knäna
Kontakt:

Inlägg av Mayor-Quimby » 2008-03-06 3:06:15

Jag håller med drullper, jag är inte så säker på att hon åker dit,Det är väldigt känsligt område med flickvänner och släcktingar. Dom har inte så många val om de vet att du odlar. Dom är har inte den här skyldigheten att anmäla brott om dej. Så länge som sagt att dom inte har varit där och pillat.

Ett exempel var ju Mialovichs (grymstaving) (kanske är rätt), hans mamma visste ju om det, och höll honom gömd.. Inga åtal väcktes mot henne.

Rätta mej om jag har fel.. :)
----------------------------------------Vote Quimby
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-03-06 23:23:50

[quote="Mayor-Quimby"]Jag håller med drullper, jag är inte så säker på att hon åker dit,Det är väldigt känsligt område med flickvänner och släcktingar. Dom har inte så många val om de vet att du odlar. Dom är har inte den här skyldigheten att anmäla brott om dej. Så länge som sagt att dom inte har varit där och pillat.

Ett exempel var ju Mialovichs (grymstaving) (kanske är rätt), hans mamma visste ju om det, och höll honom gömd.. Inga åtal väcktes mot henne.

Rätta mej om jag har fel.. :)[/quote]

Det är dock två olika saker.

Det ena gäller skyldigheten att anmäla brott som inte är ett problem här.

Det andra, som kan vara ett problem i det här fallet, är ifall flickvännen kan dömas som medgärningsman eller ivartfall för medhjälp. Hade det varit en omvänd situation, flickvännen som stod för odlingen, så kan man vara övertygad om att pojkvännen skulle dömas för ivartfall medhjälp. Jag har coachat för tjejens räkning i en liknande rättegång där förutsättningarna var bättre, odlingen var i en separat avdelning av lägenheten och flickvännen kunde inte visas ha känt till att det var en odling som pågick där. Här är det enklare att sätta åt henne, det finns ingen domstol som kommer tro på att hon inte känt till att tältet i hennes sovrum inte var en cannabisodling. Det som då är kvar för hennes oskulds skull är att visa att hon inte ville ha en odling där men var så pass undertryckt av mannens dominans att hon inte kunnat göra nånting åt det, fastän hon ville.
Användarvisningsbild
Drullper
Ganjafanatic

Inlägg av Drullper » 2008-03-07 8:25:21

Som jag skrev ovan så krävs vissa förutsättningar. Det handlar om att den "oskyldige" som sagt inte ska ha någon som helst förfoganderätt över grejerna. I sovrummet kan det som många ovanstående påpekat vara svårt att inte åka dit på det...

Men det finns som sagt några fall där man friats i HD (fällts i hovrätten) där det funnits narkotika i den "oskyldiges" lägenhet på ett eller annat sätt. I ett av fallen var det en inneboende och denne hade grejerna i sitt rum som saknade dörr, lägenhetsinnehavaren var medveten om åtminstone delar av innehavet och kom undan ändå, så något låst utrymme behöver det absolut inte vara, även om det hjälper.

//MVH Drullis
Användarvisningsbild
Mayor-Quimby
Gräsfläckar på knäna
Kontakt:

Inlägg av Mayor-Quimby » 2008-03-08 1:12:49

[quote]Det ena gäller skyldigheten att anmäla brott som inte är ett problem här.

Det andra, som kan vara ett problem i det här fallet, är ifall flickvännen kan dömas som medgärningsman eller ivartfall för medhjälp. Hade det varit en omvänd situation, flickvännen som stod för odlingen, så kan man vara övertygad om att pojkvännen skulle dömas för ivartfall medhjälp. Jag har coachat för tjejens räkning i en liknande rättegång där förutsättningarna var bättre, odlingen var i en separat avdelning av lägenheten och flickvännen kunde inte visas ha känt till att det var en odling som pågick där. Här är det enklare att sätta åt henne, det finns ingen domstol som kommer tro på att hon inte känt till att tältet i hennes sovrum inte var en cannabisodling. Det som då är kvar för hennes oskulds skull är att visa att hon inte ville ha en odling där men var så pass undertryckt av mannens dominans att hon inte kunnat göra nånting åt det, fastän hon ville.
_________________[/quote]

Det är klart med lite list och skills som du skrev i de sistnämda raderna så skulle man kunna övertyga Polisen/domaren. Jag har ju själv övertygat min flickvän att min odling inte finns och det är inget hon kan göra något åt. Att få mej sluta odla är som att få henne att sluta köpa skor. :wink:
----------------------------------------Vote Quimby
Shimasonti
Humorist

Inlägg av Shimasonti » 2008-03-25 12:09:36

när de knackade på hemma hos mig, så tog de både mig och min sambo. vi blev misstänkta för tillverkning eget bruk båda två.
hela natten fick tillbringas i häkte.
står man som ensam hyreskund på kontraktet så kan man klara sig. men står båda två så kan det bli värre. (jag frågade polisen om detta)
men i mitt fall så klarade sig min sambo och brott kunde inte styrkas på hennes inblandning. detta för att jag hade mina blommor i ett seperat rum där hon inte hade tillgång till, plus att jag sa att hon var totalt emot det, sen att jag står på hyreskontraktet och att hon inte hade thc i kroppen.

men har du otur så kan hon åka på det.
så du bör upplysa henne om riskerna om hon nu inte redan vet det.
för inte vill du väl utsätta dina nära och kära att riskera finkan eller dryga böter?
Användarvisningsbild
felicia
Avstängd och inte välkommen tillbaka

Inlägg av felicia » 2008-03-25 16:19:27

jag odlar bara tomater o skit ifall ja skulle torska....
det e va ja sagt till frugan iallfall....
alltså har jag "lurat" henne... sålänge de inte kan bevisa något annat så har de inget o komma med...
vissa här förklarar snutarna som supercops fattar,ser, o e absolut hundra ggr intelligentare än alla andra osv..... så e de inte...
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-04-06 18:13:24

Av egen erfarenhet så kan jag säga det att folk verkar tro att polisen är någon form av CSI. Skulle du torska coh säger att det är din odling och din tjej säger att hon inte har en aning om detta så kommer hon inte att åka på någonting.

Jag har själv varit inne på förhör vid tre olika tillfällen (gällande tre olika fall) där jag har varit beblandad med folk som har torskat. Även fast mina fingeravtryck och närvaro har funnits på alla platserna så har de inte dykt upp något om fingeravtryck en enda gång. Jag har blivit sedd av spen på fel platser, fel människor runt mig och med fel saker i närheten. Inte varit några problem att komma ifrån det efter något förhör.

Att polisen skulle ta fingeravtryck på en liten hemmaodling i ens eget hem lär ju inte hända... Jag menar fallet känns redan uppenbart?
Användarvisningsbild
friggs
Riskaka

Inlägg av friggs » 2008-04-06 18:24:30

Felicia & Mongotrollet: Sen när är det polisen som åtalar & dömer?
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-04-07 10:57:46

[quote="MongoTrollet"]
Att polisen skulle ta fingeravtryck på en liten hemmaodling i ens eget hem lär ju inte hända... Jag menar fallet känns redan uppenbart?[/quote]

Nej dom tar inte fingeravtryck, men däremot så tar dom DNA-prov, så var det för mig när jag torska i allafall.
Vet dock inte hurvide det sparas i register eller inte, eller i vilken utsträckning dom använder DNA i sin bevisning.

peace
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-04-07 17:56:20

[quote="friggs"]Felicia & Mongotrollet: Sen när är det polisen som åtalar & dömer?[/quote]

Nä men det är polisen som samlar ihop bevisningen och även de som avfärdar ev ointressanta personer från utredningen. Jag har aldrig blivit åtalad för något men har däremot varit insyltad och indragen på en del förhör.

Däremot kan jag berätta en annan sak som väcker lite oro. Jag själv har ingen historik på varken msn eller skype men efter polisen hade haft min dator så kunde de plocka fram några färska loggar iallafall. Antar att detta sparas i cachen på något sätt?
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-04-12 2:51:04

[quote="MongoTrollet"]
Däremot kan jag berätta en annan sak som väcker lite oro. Jag själv har ingen historik på varken msn eller skype men efter polisen hade haft min dator så kunde de plocka fram några färska loggar iallafall. Antar att detta sparas i cachen på något sätt?[/quote]

Vet de din msn adress så kan de begära ut loggarna från MSN Sverige. All konversation över msn sparas hos dem. Dock kanske krypteringsprogrammen (Simp-Lite) kan användas mot detta
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-05-29 14:16:48

Varför döms är inte brottet skyddande av brottsling aktuellt när det gäller narkotika?

Inge spekulationer eller rykten please.. :) Vill ha källa på det.
Användarvisningsbild
Drullper
Ganjafanatic

Inlägg av Drullper » 2008-05-29 14:48:30

[quote="Managementkonsulten"]Varför döms är inte brottet skyddande av brottsling aktuellt när det gäller narkotika?

Inge spekulationer eller rykten please.. :) Vill ha källa på det.[/quote]

BrB 17:11

Skyddande av brottsling är en gärning som är ägnad att försvåra att en skyldig blir fälld till ansvar. Ett brott som riktar sig mot statens brottsutredande verksamhet. Det man dock främst tänker på är någon som hjälper någon annan att undkomma verkställighet av ansvarspåföljd.

Dvs underlåtenhet som diskuteras i tråden, att underlåta att anmäla någon annans brottslighet är inte straffbart.

Skulle någon sambo däremot hjälpa till att röja undan odlingen i tid av oro så kan det aktualiseras..

Nu är det iof länge sedan jag grottade ner mig i brottsbalken..
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-05-29 14:51:59

Skitbra, tack!
Skriv svar