Odling i vatten. Modern odlingsteknik för maximal skörd.

Moderator: HydraMan

Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-04-10 8:32:40

GameGenie !

Jag tror att det är för lite tryck på en pump med 500l/min.

Det du skall kolla efter är en beskrivning på viklen lyfthöjd pumen har.
Dvs tex 70cm... (betyder då att pumpen klarar att lyfta vattnet med pumprörets diameter ca 70cm uppåt, vill du veta vattentrycket, omvandla då vatten mängden till dm3=liter=kilo.
ex, diameter 1cm =radie*radie*phi*längd=0,5*0,5*3,14*70=54,95cm3=0,05495dm3=54,95gr
Trycket blir i kilo/cm3=0,05495*0,785cm3(1cm i diameter)=0,04313575*0.980665(konstant för bar)=0,04230172027375 Bar
(Rätta mig om jag har fel någon!!!)

Nästan alla praymunstycken till bevattnings-system skall ha ett visst arbetstryck för att kunna arbeta, detta omvandlas till Bar.
De jag har tittat på behövde ca 0,5-1Bar i arbetstryck per munstycke.

De flesta pumpar är märkta med en lyfthöjd.
Du behöver som det låter en pump med mist en lyfthöjd på minst ca 2m.
Det spelar ingen roll om du har en pump med 10 000 lit/min om den bara kan lyfta vattnet 5cm. :D :D :D

Jag var inne på samma spår som du tidigare, men kom på andra tankar...
Se trådarna :D

Lycka till !!! Mvh fuskis :D
Användarvisningsbild
Carlse
Trollkarl

Hydro

Inlägg av Carlse » 2003-04-10 10:24:55

Spraymunstyckena är alltid anpassade efter vattentryck och vattenflöde, och i valet av vattenpump så är lyfthöjd missvisande och förenklat. Det är bättre att ha uppgift om vattenpumpens kapacitet i form av vattentryck, vilket mäts i kPa eller bar samt vattenflöde (liter i timmen).

Jag kan rekommendera följande spraymunstycken... http://www.kesmist.com/agcool.htm ...då de finns i olika storlekar, har inbyggda filter och skruvas fast i speciella T-kors som ansluts till vanlig plastslang typ trädgårdsslang (ca: 21 mm ytterdiameter). Spraymunstyckena finns för 0.9 - 3.0 GPH (gallons per minute) vilket motsvarar 3.4 - 11.4 liter per timme, och det kräver en vattenpump som också klarar av detta vattenflöde. Med 16 spraumunstycken så multiplicerar man med 16, dvs 54.4 - 182.4 liter i timmen för att beräkna vad vattenpumpen måste klara i vattenflöde. Nästa steg är att beräkna hur mycket vattentryck som behövs. Enligt företaget som säljer dessa spraymunstycken så måste man minst ha ett vattentryck på 30 - 40 PSI (pounds per square inch), vilket motsvarar 2 - 3 bar (ca: 200 - 300 kPa). 1 PSI motsvarar en lyfthöjd på 27.865 tum (= 70 cm), så om vattenpumpen anger lyfthöjd så krävs det att pumpen klarar en lyfthöjd på mellan 21 - 28 meter.

Jag har köpt och testat dessa spraymunstycken (deras Nozzle Sample Pack) och kan säga att det med billigare vattenpumpar inte fungerar. Jag provade dock att ansluta till kran och vattenslang och då fungerar det utmärkt. Det är riktiga kvalitetsgrejjor men det kräver en vattenpump därefter.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-04-11 7:36:24

GameGeneie!

Det finns ett färdigt kit hos gardena där man använder sig utav en dränkbar pump som man lagt ner i en tunna, därifrån går en slang med droppmunsktycken som skall läggas på balkonglådorna, för att vattna blommorna tex under semestern. Jag tror att du kan anväda det setupen men att byta ut droppmunstyckena till spray eller dimmunstycken istället.
Sätt pumpen på en timer och led tillbaka "vattnet" till "tunnan" med pumpen. Pris på Gardenas "bevattnings kit" ca: 1000kr (kan bli billigare än specialpumpar + alla prylar). Vet inte något om ljudnivån. Men kolla med tex plantagen, dom är mycket hjälpsamma.... (Fan detta kan ju bli en skitbra pryl för alla som odlar i jord oxo, hehehe!)

Carsle:

Eftersom att man behöver en pump med konternuelig drift och där tillverkarna som kan garantera detta, kommer man att bli tvungen att köpa en akvariepump. Dessa pumpar är nästan aldrig märkta med PSI el dyl, tyvärr men att konstatera att 70cm lyfthöjd = 1 PSI är missvisande, då mängden vatten inte avgörs i cm utan i cm3. En pump med 30mm "utblås" är mycket starkare än en med 10mm "utblås" om båda har en lyfthöjd på 70 cm, eller hur ?

Vill inte vara en "messershit" och komma med pekpinnar men jag ville bara göra klart för alla som läser denna tråd för att bygga sin egna setup att inte göra enkla men dyra misstag, men du har rätt om att de borde märkas med PSI istället för lyfthöjd..... :D :D :D

Mvh fuskis
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-04-11 9:31:58

GameGenie!

Det jag menade var att om du har en pump tillverkad med 30mm utblås så är den starkare än en pump tillverkad med 10mm utblås.
Då 70 cm med vatten i en cylinder med 30mm diameter innehåller mer vatten och har en högre vikt än en 70 cm cylinder med en 10 mm diameter.

Om du minskar utblåsdiametern ökar du trycket dvs hur högt vattnet kan lyftas.
Test! ta en trädgårdsslang utan munstycke, hur få du att vattnet att spruta längre ? minska slangens diameter i utblåset!(tummen på hålet), Dvs de munstycken som du skall använda. (det skapas oxo en virituell vattenvikt) Men, skapas det ett för stort tryck kommer inte pumpen att orka pressa fram vattnet med den hastighet som du behöver.

Trycket kommer att bero på följande saker:

1. Vikten av vattnet innan munstycket. (volym*höjd)
2. Munstyckets utblåsdiameter. (virituell vattenvikt)
3. Pumpens förmåga att kasta fram vatten. (lyfta antal x i vattenvikt)

Om du kör med ett enda spraymunstycke borde du kunna köra med den pumpen som du har. Testa att sätta munstycket direckt på pumpen. Vira tape runt den tills den passar. Funkar det så testa med 2 på en slang osv. Om du kör en hydro med intervall-dushning så kan det räcka med 2 st välplaserade munstycken för att köra din setup. När jag testade min pump på ca:420 lit/tim 70cm lyft, rann det ur munstycket. Din pump borde fungera då är starkare, (tips microdrip från gardena är billiga och finns i en massa olika varianter).

Lycka till!
Mvh fuskis :D :D :D
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-04-11 9:36:28

Men andra ord, nej, använd en smal matarslang för att inte pumpen skall få jobba onödigt mycket med att föra fram vattnet till munstyckena. Bättre att få pumpen att jobba med att pressa ut vattnet ur munstyckena istället.

Mvh fuskis :D :D :D
Användarvisningsbild
Carlse
Trollkarl

Inlägg av Carlse » 2003-04-11 10:13:19

fuskis skrev:Carsle:

Eftersom att man behöver en pump med konternuelig drift och där tillverkarna som kan garantera detta, kommer man att bli tvungen att köpa en akvariepump. Dessa pumpar är nästan aldrig märkta med PSI el dyl, tyvärr men att konstatera att 70cm lyfthöjd = 1 PSI är missvisande, då mängden vatten inte avgörs i cm utan i cm3. En pump med 30mm "utblås" är mycket starkare än en med 10mm "utblås" om båda har en lyfthöjd på 70 cm, eller hur ?

Vill inte vara en "messershit" och komma med pekpinnar men jag ville bara göra klart för alla som läser denna tråd för att bygga sin egna setup att inte göra enkla men dyra misstag, men du har rätt om att de borde märkas med PSI istället för lyfthöjd..... :D :D :D

Som jag först påpekade så blir detta med lyfthöjd lätt missvisande, detta eftersom man måste ta hänsyn till hur mycket vatten, dvs vikten, som ska lyftas, och det beror givetvis på rörets diameter. Det borde jag ha nämnt. Amerikanarnas egensinnighet att mäta saker och ting i tum, pound, gallons, etc. krånglar också till det.

Grovt sett så skiljer man mellan en pumps "vattenflöde" och dess "styrka". Vattenflödet bestämmer hur mycket vatten som pumpen kan pumpa under en given tid, oftast då angivet som liter i timmen. Medan styrkan rimligtvis borde anges i tryck, dvs kPa eller bar, men oftast anges i watt och/eller lyfthöjd. Det sista, lyfthöjden, är endast intressant om man vet vattenmängden, dvs rörets innerdiameter.

Omvandlingen av 1 PSI = 70 cm höjd hittade jag på siten http://www.webspace4me.net/~mikehill/pages.aux/pond/conv.html där det står...

1 PSI = 27.684 inches of water height (1 inch = 2.54 cm).

Denna relation har jag även hittad bekräftad på flera andra siter som handlar om vattentryck och vattenpumpar, ex.vis

http://www.uvi.edu/Physics/SCI3xxWeb/Plumbing/FluidStatics.html

...så den är nog helt korrekt.

Men, PSI är trycket i pound per kvadrattum, så vattenhöjden borde rimligtvis avse i ett rör som då är 1 kvadrattum, dvs 2.54 x 2.54 cm, detta eftersom man i realiteten mäter tyngden som vattnet har som ska pressas uppåt. Men rör är oftast runda och inte kvadratiska så denna area om 2.54 x 2.54 = 6.45 cm2 motsvarar ett rör med innerdiametern 2.05 cm (arean i en cirkeln är radien x radien x pi). Så den angivna lyfthöjden står alltså helt i relation till rörets innerdiameter. Och frågan är vad dom mäter? Om det är pumpar tillverkade i USA så kan man kanske utgå från att dom avser rör med innerdiametern 2.05 cm, men om pumparna är tillverkade i Europa eller Asien så kan man kanske antaga att de avser rör med innerdiametern 1.13 cm (= 1 kvadratcentimeter).
Skriv svar