• tomster

    Member
    2003-02-19 at 10:18

    Hmm, ska försöka tona ner konspirationstänket i en liten kommentar:

    Det var inte menat att det skulle framstå som en konspirationsteori där staten är central utan mer som en reflektion över våra attityder gentemot förändring och avvikande beteende. Det gäller ju även “oss” där vi “ser ner” på de som dricker som berusning, vi är bättre och duktigare och vi kan inte förstå hur man kan göra så.

    Problemet är människans önskan att grupper av människor ska kunna vara lika, att alla personer i en grupp är stöpta i en form. Vi här inne tror att vi är överens, men det är vi inte. Jag t.ex. är för en avkriminalisering i ett första steg, andra vill mer radikalt legalisera intravenöst heroin till små barn etc. Vi är inte homogena. Vi kan ha ett par beröringspunkter (love for the herb), men mer är det aldrig på riktigt, om gruppen är tillträckligt stor.

    En liknande diskussion läste jag om gayvärlden. Där pratar man om homosexuellas rättigheter etc, som om det var en enda grupp… fast det är det ju inte. Fjollor, bögar, läderbögar, transar, transexuella, lesbiska, butchiga lesbiska. De har ju högst olika agendor.

    En sak är en gemensam beröringspunkt här: den svenska narkotikapolitiken fungerar inte och gräs är trevligt. I övrigt ska man nog inte dra för mycket paralleller.

    Det är väl själva problematiken som jag ser det. Avvikande beteende bekämpas på alla plan i samhället och av alla. Jag vet själv att jag är jävligt anti mot en massa människor ibland… om jag då uttrycker det så gör jag det för att de ska återgå till ett normalläge.

    Eller nåt.

    //Tommie