Återcirkulerande DWC system med "kontroll hink"??

Odling i vatten. Modern odlingsteknik för maximal skörd.

Moderator: HydraMan

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Brassman
Gräsfläckar på knäna
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Återcirkulerande DWC system med "kontroll hink"??

Postby Brassman » 2008-05-20 19:14:23

Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp an någon kunnig...
Jag behöver förstå exakt hur ett återcirkulerande DWC system med kontroll hink fungerar.
Systemet ska ha ca 4st DWC hinkar, 1 Kontroll hink och en reservoar :) Jag förstår inte hur själva återcirkuleringen av vattnet mellan DWC hinkarna och kontroll hinken fungera..
Om någon kan rita hur det ska se ut och skriva förklaringar så vore det guld :)
Millionaires Today, Fugitives Tomorrow, BUDS FOREVER!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-05-20 20:19:32

Grundprincipen är i praktiken att man förbinder controllern och bubblern nertill med en grov slang eller ett rör. Då man pumpar näringslösning från contollern ut i bubblarna kommer gravitationen att sköta om så att näringen rinner tillbaka till controllern tills både controllern och bubblarna har vattenytan på samma nivå.

Hata paint.. orka inte med autocad :)

Hink nr. 1 på bilden är en bubbler. Nr. 2 är controllern och 3 pumpen.

Använd en slang på minst 19mm oavsett flöde och storlek på systemet. Stockade dräneringsslangar kan ställa till med stora läckage och därmed fuktskador. Försök inte ens täta slangar eller rör direkt i bubblarna utan ordentliga tankanslutningar.. det resulterar nästan alltid i läckage och fuktskador.

Här är mitt system:

Så ja, det fungerar med en controller som är högre upp än bubblarna så vattnet tvingas rinna "uppåt". Det är endast vattennivån som är avgörande. Det är även vettigt att ta till vara den syresättning av näringslösningen man kan få av att vattnet från controllern pumpas ut i bubblarna med just tex. spridarringar som på bilden.

Man behöver inte ha en anslutning per bubbler till controllern men systemet i fråga är gjort så att man kan fylla på med bubblers lätt upp till 24 st om inte fler.

Brassman
Gräsfläckar på knäna

Postby Brassman » 2008-05-20 20:38:18

Tack för svaret :) Så här har jag fattat det... om man pumpar vatten genom "feed slangarna" uptill på dwc så kommer vattnet i botten att rinna tillbaka till controllern och hålla jämn nivå?
Så den ända skillnaden mellan ett re-circ dwc med controller och ett vanligt dwc med controller är att re-circ dwc har en pump som toppmatar hinkarna?

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-05-20 22:14:15

Brassman
Gräsfläckar på knäna

Postby Brassman » 2008-05-21 14:17:02

Tackar för förklaringen :) Då vet jag hur det funkar...
Någon som har koll på vart man kan köpa robusta hinkar med lock, gärna mörka och hälst fyrkantiga för säkrare anslutning av slangarna?
En annan sak som är bra med re-circ dwc är att man kan kyla alla hinkar genom att kyla controllern, jag ska nämligen leta rätt på en minikyl med kompressor :D

thaismack
Gräsfläckar på knäna

Postby thaismack » 2008-05-21 16:15:19

kellimo

hur djupa är spannarna i förhållande till varandra(antar att du har en stor som du sätter en midre i) och hur hög är vatten nivån i dem ungefär. hoppas du förstår har lite svårt att förklara känner jag.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-05-21 18:43:07

Return to “U| Inomhusodling Hydro”