Syresättning i bubblare, är pumpens effekt så viktig??!??

Odling i vatten. Modern odlingsteknik för maximal skörd.

Moderator: HydraMan

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
reaper
Lieman

Syresättning i bubblare, är pumpens effekt så viktig??!??

Postby reaper » 2008-03-11 22:44:24

Jag har läst runt och efter lång tids läsande kom jag fram till att dom som verkar veta vad dom snackar om säger att det inte är själva bubblorna som syresätter vattnet utan när bubblorna spricker på vattenytan, då tänker jag som så, att om man lyckas få en väldigt stor mängd bubblor på ytan genom att anväda en väldigt lång aircurtain eller flera syrestenar med en svagare"tystare"pump så borde ju det ge mer syre till vattnet än vad en starkare pump med normal syresten ger eller iaf lika mycket syre??
Är jag helt ute och cyklar?

Så tänkte jag på en annan sak, varför kör man inte med en cirkulationspump i sin bubblerhydro istället? för om man frågar i djuräffärn så säger dom som så att om man har en cirkulationspump som spottar ut vatten på ytan som pumpas från botten så syresätts vattnet i akvariumet så mycket som det är möjligt så då behövs ingen luftpump med syresten. Borde det inte vara samma sak i en bubblare??

Långa frågor och funderingar, jag vet.
Men jag hoppas ni står ut;)
Mvh
/Dr

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-03-14 0:35:38

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-03-15 17:02:39

Kul att man var inne på rätt spår för en gångs skull då;) tackar för ditt svar!!!:)

Jag har köpt en liten fontänpump på byggvaruhuset som jag ska ha till cirkulationen, dock så har jag ju min luftpump kvar så ska jag köra med den också eller är den bara överflöd nu när jag har en cirkpump?
eller är den bra att ha för att den håller rötterna i rörelse eller nåt sånt?

Tack på förhand alla ni som orkar=)

Mvh
/Dr

B52
Garderobssnille
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby B52 » 2008-03-22 7:59:02

Gjorde ett ofrivilligt test nu angående luftpump som var ganska intressant :!:

Har ett flogro 510 system som bekant har 2st droppringar istället för en som flogro 500.

Satte 3st plantor på varje sida av flogron och en stark luftpump med 2st syrestenar.

Grejen var det att ena syrestenen låg upponer och gav inga bubblor medans den andra spydde ut fina bubblor, sidan där syrestenen funkade utvecklades
ca 3ggr så fort pga att den hade typ dubbelt så mycket rötter :(

Klantigt misstag av mig men visade hur viktigt bubblorna är för en bra start för rötterna sen när rötter har letat sig ner resovaren så duger en vanlig cirkulationpump.
"Forget your lust for the rich mans gold
All that you need is in your soul,
And you can do this if you try.
All that I want for you my son,
Is to be satisfied."

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-03-22 22:44:51

oh skönt med ett bra och beprövat svar på min fråga:)
då vet jag väldigt bra vad som gäller!!

Tack så mycket

Btw, vet du om någon av hesi näringarna i deras hydro paket inte funkar ihop med väteperoxid "h2o2" ? hittar ingen info om det och hesi verkar inte gilla mail :/

Mvh
/Dr

Brassman
Gräsfläckar på knäna

Postby Brassman » 2008-10-02 11:27:16

bra att mofang är så smart för det kan behövas sen nar rötterna trasslar in sej i pumpen och vattnet blir varmt :)

föresten vilken typ av "syresten" är bäst? Jag har sånna där ljusblåa slangar som är perforerade med mickroscopiska hål, finns det något bättre?
Millionaires Today, Fugitives Tomorrow, BUDS FOREVER!

Groddarn
Ganjafanatic

Postby Groddarn » 2008-10-02 18:48:18

Return to “U| Inomhusodling Hydro”