• Creator
    Discussion
  • #41627

    mayor-quimby
    Participant

    Hallå! Ska fixa min setup, men odlingsutrymmet är vägg imot grannen. Jag har odlat förut i mot grannen och gillade inte det för ljudet från fläckten, Några tips och ideer för att jag ska kunna vara lugnt denna gång.

    Jag har själv några ideer någon slags isolering mot väggen men vad?, finns säkert bättre ideer?

    JAG HAR DENNA FLÄCKTEN
    ventilator – Fan RVK Lti diam 125 mm 225 m3

    JAG HAR DENNA SILENCERN
    Silencer for 225 kub

    http://www.growshopalien.com/onlineshop/

  • Author
    Replies
  • #452315

    reaper
    Member

    Öhmm… Är det en walk-in-closet vi pratar om? Eller en garderob intill väggen?
    Är det betong vägg eller gips?
    (Radhus eller höghus?)

    Om det är walk-in med gips vägg mot grannen och du har kanalfläkten fastskruvad i väggen kan man ju tänka över saken,
    annars skulle inte jag oroa mig..

  • #452316

    mayor-quimby
    Member

    Lägenhet, och en walk in closet, det är ju betong. Men sätter man ett glas mot väggen hör jag deras tv. Skulle dom sätta ett glas mot väggen och lyssna så skulle man ju höra fläckten.

  • #452317

    mortal
    Member

    det kan dem väl roa sig med då eller?

    skulle dem kunna gissa sig till att du odlar bara för en fläkt snurrar?

  • #452318

    bubbablaze
    Member

    Köp några reglar lite frigolit och nån skiva och isolera den väggen mot grannen, slipper du oroa dig.

  • #452319

    purple_haze
    Member

    Nojjar mej då och då för samma sak.. Särskilt när grannen visar nyfikna tendenser.
    Ett tips om det är livat från fläkten är att bygga in den i tex en högtalar låda (eller bygga en dito). En öppning i ena änden på 125mm ( eller den diametern som fläkten har) och en öppning för utbås iandra änden.
    Insidan kan kläs med nått ljudisolerande.
    Skruva inte upp fläkten/lådan direkt mot väggen eller taket!
    Borra istället ett par hål itaket där ett par krokar skruvas in. Häng därefter lådan i dessa krokar med hjälp av några gummistroppar. (gummihängen som används till bilavgassystem, blir bra. Billigt på biltema).
    Det är nog inte själva fläktljudet eller luftsuset som är avslöjande, utan dom små vibrationer som själva fläkten kan alstra. Sitter fläkten sen monterad direkt mot grannens vägg kan kan dessa små vibrationer fortplanta sej i väggen och bli ett misstänkt skumt ljud som kanske får din granne att grubbla över detta mysterium.
    Vill också tipsa om ljudisolerande skummattor. Dessa används för att isolera kupe´n från motorrummet i bilar. Funkar kanon och finns på biltema för nån 50 lapp. Tror dom är 50 x 50 cm eller nåt. Dom är dessutom foliebeklädda så kan bli lite reflektoreffekt på köpet..

Log in to reply.