• MH vs. HPS, värmeutveckling

    Posted by groddarn on 2006-06-07 at 12:45

    Hej vänner ! :)

    Ja, som ämnesraden lyder. Vilken av MH och HPS ger ifrån sig mest värme per W ?
    Har för mig jag läst någonstans för länge sedan att det är MH. Upplever dessutom det själv så pga. erfarenhet av båda.
    Men, stämmer det ?

    /groddarn

    replied 17 years, 10 months ago 4 Members · 12 Replies
  • 12 Replies
  • reaper

    Member
    2006-06-07 at 17:35

    Ja det stämmer , skillnaden är dock ganska liten men i en 60×60 garderob kan det märkas någon eller några grader.

    Det är huruvida endå konstigt att det KAN vara såhär , då båda lampor utvecklar exakt 250W i bulben , HPSen ger lite mer fotoner som sprider ut värmeutvecklingen bort från lampan , MH skickar lite miindre fotoner men har ett högre PAR värde. lite mer värme stannar altså innuti bulben som värme istället för att försvinna bort som fotoner.

    HPS har således något högre verkningsgrad , det är endå konstigt att Mh ger ifrån sig mer värme då fotonerna från HPS ochså blir värme , varendaste en av fotonerna.

  • reaper

    Member
    2006-06-07 at 18:29

    Kan det inte vara så att gaserna brinner vid olika temperatur och därmed avger olika mycket värme?

    Må bäst…

  • torparn

    Member
    2006-06-07 at 18:32

    Det är väl just verkningsgraden som gör skillnaden? Högre verkningsgrad ger mer ljus och mindre förlust som bara är värme.

  • reaper

    Member
    2006-06-07 at 19:52

    Javisst , men mer ljus ÄR ju värme.

    foton = värme.

    Kan ju mycket väl vara så att HPS fotoner där ljuset ligger på en annan väglängd har svårare att utveckla värme ? (nej rent skitprat hör jag ju själv!)
    Ingen som har läst Tekn. fysik och kan hjälpa oss här ?

    Frågan är varför kan två 250W lampor avge olika mycket värme i praktiken ?

  • riderofthestorm

    Member
    2006-06-07 at 20:02

    @EXPERTEN wrote:

    Javisst , men mer ljus ÄR ju värme.

    foton = värme.

    Kan ju mycket väl vara så att HPS fotoner där ljuset ligger på en annan väglängd har svårare att utveckla värme ? (nej rent skitprat hör jag ju själv!)
    Ingen som har läst Tekn. fysik och kan hjälpa oss här ?

    Frågan är varför kan två 250W lampor avge olika mycket värme i praktiken ?

    Sen kan man ju fundera på om dom verkligen DRAR 250 Watt också, eller om en drar 220, och en 280 watt.. kika på tex. nätagg till datorer, där är skillnaden stor, vissa drar 400 watt, men orkar bara leverara typ 320 watt, medans någon annan orkar leverera 380 watt.. kanske samma?

  • reaper

    Member
    2006-06-07 at 23:38

    Jag menar i de fall då en 250W verkligen drar lika många Ampere oavsett om det är MH eller HPS , om det är så att HPSen drar 242W och MH drar 265W som det kan vara i vissa fall , eller likväl omvänt , så har man ju där en rimlig förklaring.

    Hur menar du med det där med switchade nätdelar du nämner ? jag förstår inte riktigt vad du menar , switchade nätdelar har alltid en viss % verkningsgrad , resten blir värme , typsikt för moderna nätdelar switchade över 70Khz är att verkningsgraden är väldigt snarlik (runt 90% vid halv last) oavsett angiven effekt.
    Att verkningsgraden sjunker vid högt effektutag beror på att spolar och järnkärnor i switchtransformatorerna mättas något.

    En nätdel som är specificerad till 400W klarar som regel alltid att leverera 400W och minst 10% mer kortvarigt , kan man acceptera ett högre rippel går det att få ut betydligt mer. Ingen switchad nätdel klarar att ge hela sitt effektutag på en spänning eller ens ett fåtal av spänningarna , därav att vissa tycks leverera för lite när man i själva verket kan ta ut minst 100W till bara man belastar rätt utspänning.

  • reaper

    Member
    2006-06-08 at 09:01

    Jag tänkte låna tråden lite här, eftersom det verkar som en del kunniga människor i ämnet håller till här.

    Jag hade tänkt köpa en 2000w MH snart och jag hade gärna viljat veta om nån kan uppskatta värmeutvecklingen från den, även ett bra avstånd till plantorna hade uppskattats.
    Min setup ligger på cirkus 2,5m2 i golvyta och till tak är det väl cirkus 2-2,25m.
    Vad skulle jag behöva i ventilationsväg med denna lampan tänd i blom?

    Just nu ligger tempen mellan 26-30 grader, med 650w HPS. (30 grader när det eldas)
    Just nu ifinns bara ett utsug på 96m3/h, men det skall inhandlas en kanalfläkt på 250m3/h som ska vara utsug, och 2st 96m3/h fläktar skall monteras som insug.
    Kommer detta räcka? Eller bör jag införskaffa ytterligare en kanalfläkt? Eller kanske det räcker med en större kanalfläkt på 350m3/h som utsug?

    Detta kanske blir svårt att svara på, men det är värt att fråga iaf.

    Tack på förhand.

    :hippie:

  • torparn

    Member
    2006-06-08 at 10:56

    @EXPERTEN wrote:

    Javisst , men mer ljus ÄR ju värme.

    foton = värme.

    Kan ju mycket väl vara så att HPS fotoner där ljuset ligger på en annan väglängd har svårare att utveckla värme ? (nej rent skitprat hör jag ju själv!)
    Ingen som har läst Tekn. fysik och kan hjälpa oss här ?

    Frågan är varför kan två 250W lampor avge olika mycket värme i praktiken ?

    Visst är ljus värme, men det är ljus vi är ute efter (när vi räknar verkningsgrad och givetvis när vi odlar….). Men säg att HPS har 80% verkningsgrad och MH 75%. Då blir det 5% mer värme som INTE är ljus. Det bortfallet till värme är troligen varmare än 5% mer ljus(värme).
    Tror du komplicerar det lite, det är verkningsgraden som gör det. Stoppa in 250W halogen eller glödlampa.

    Jag bara spånar, vet inte exakt hur det funkar.. kanske bara e bäng 😯

  • reaper

    Member
    2006-06-08 at 14:52

    OT
    Nerv: Du behöver snarare en cooltube/coolshade samt en 680kbm/h fläkt för att hålla tempen nere, 150mm varianten av cooltube bör fungera finemang.

    Avstånd: ca 1m bör fungera bra.
    /OT

    Må bäst…

  • reaper

    Member
    2006-06-08 at 23:07

    torparn : det kan ju vara precis så som du skriver , men fotoner i ett instängt utrymme blir endå 100% värme , och 250W effektutveckling är 250W oavsett om man har det som friktion , ljus , värme …. allt blir endå bara värme.

    Så jag tycker endå det är lite konstigt att skillnaden är påtaglig och direkt mätbar med 29:- kronors termometer.

    Jag skall försöka fråga någon som jag känner som verkligen vet , och som kan förklara och bevisa varför det är såhär.
    Problemet är att folk ju undrar varför man vill veta konstiga saker.

  • melo

    Member
    2006-06-09 at 00:47

    Glöm inte att plantorna vi odlar måste ta en del av energin från lampan till fotosyntesen, så 100% av energin från lampan kan väl inte övergå till värme? Då borde inte plantorna behöva ljuset, bara värmen eller nåt sånt.

    Sen kan ju fotosyntesen använda MH respektive HPS olika effektivt troligen, kan det vara däri skillnaden ligger?

  • reaper

    Member
    2006-06-22 at 16:41

    Experten du är faktist på rätt väg när du säger våglängd.

    Mh ska innehålla mer blått ljus. Blått ljus har en hög frekvens och låg våglängd vilket ger en större ljusspridning(värmespridning). Så med MH får man en jämnare temperatur i sitt odlingsutrymme. Rött ljus har motsatt blått dvs lägre frekvens och större våglängd som ger mindre ljus och värmespridning, alltså ett mer fokuserat ljus. Så det bör vara beroende på var man sätter tempen någonstanns. Med hps så får man en högre temp vid topparna men lägre vid roten och skuggade områden.

    Om ni vil ha något exempel på detta så är det bara att gå ut och titta på himmelen som är blå, detta beror på att det blåa ljuset sprider sig för luft har ingen färg. Vid solnedgången så kan det se rött ljus, ja det är därför att man ser solen rakt framefrån och då ser man det röda ljuset eftersom det inte sprider sig utan färdas rakt fram.

    Detta är varför man oftare föredrar lampor med mer blått ljus. Det blir mindre risk för att bränna blad, blad i skuggade områden får mer ljus och man får en jämnare temperatur.

    läs mer på: http://user.tninet.se/~tss957t/eint.htm

Log in to reply.