Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Vilket socialt skikt tillhör vi?

  • Vilket socialt skikt tillhör vi?

    Posted by reaper on 2004-10-10 at 18:53

    Är alla här lågutbildade pundare som lever på soc…? 🙄
    Hehe tänkte väl att så inte var fallet…..
    Nyfiken som man är så tänkte jag snoka reda på detta genom att fråga om “månads-inkomst” vitt alltså 😆
    Vill man även lägga till ev. utbildning och/eller nuvarande jobb så gåre fint!

    Känslig, ointressant fråga, ja vi får se om några svarar :D

    För tydlighetens skull så snackar vi inkomst FÖRE skatt got it? 😉 8) *edit* BRUTTOLÖN! 😆

    replied 19 years, 6 months ago 6 Members · 14 Replies
  • 14 Replies
  • reaper

    Member
    2004-10-10 at 18:55

    Tjänar knappt 20 i månaden….
    gått gymnasie och jobbar på “industri” liknande ställe….

  • reaper

    Member
    2004-10-10 at 19:27

    Jag jobbar inom vården, mer kan jag inte säga :)
    Tjänar över 10 och under 15, beror lite på.

    EDIT: Före skatt var det visst, då är det över 15 och under 20, beror lite på :)

  • reaper

    Member
    2004-10-10 at 19:58

    vit inkomst: 0kr i flera år 😥

  • enviousness

    Member
    2004-10-10 at 21:14

    60% av de som röstat hitills lever relativt eller mycket över medelinkomstsnittet. Närmare 80% av de som arbetar i detta land har högst sannolikt en mindre förmögenhet, (dvs. mindre än 20000kr.) än vad dessa människor har. (Beräknat på snittutgifter/månad)

    Om nu någon var intresserad av det :D

    *stoned* :crazy:

  • zion

    Member
    2004-10-10 at 21:17

    jag kryssade i 15-20000, vilket inte är riktigt rätt.. Är arbetslös sedan ett par veckor tillbaka, men då tjänade jag dom pengarna, jobbade arslet av mig inom vården.. Får dock in typ lika mycket nu fast svart.. 8)

  • enviousness

    Member
    2004-10-10 at 21:52

    Ligger däromkring också…men staten ska ju ha sitt också :?

  • reaper

    Member
    2004-10-11 at 20:15

    Jobbar som ekonomiassistent/sekreterare.Tjänar 18500/mån. Efter årsskiftet blir jag dock fattig student… i typ fem år innan de stora kulorna kan börja rulla in 😉

  • drullper

    Member
    2004-10-11 at 20:17

    @MrSnickers wrote:

    För tydlighetens skull så snackar vi inkomst FÖRE skatt got it? 😉 8)

    Jag la till ett val, hoppas du inte misstycker…

    Det jag får av CSN (student)

  • yogi

    Member
    2004-10-11 at 20:41

    Får och får, lånar heter det väl? :?

  • db

    Member
    2004-10-11 at 21:02

    @MrSnickers wrote:

    För tydlighetens skull så snackar vi inkomst FÖRE skatt got it? 😉 8)

    Glöm då inte att räkna med all statlig inkomstskatt (“sociala avgifter”, multiplicera lönen efter soc.avg. men före kommunalskatt med 1.327 om du bara har den siffran.)

    Själv jobbar jag halvtid och får 16000 före skatt och därmed 8000 eller ca 6400 efter inkomstskatt beroende på om man räknar med momsen eller inte.

  • drullper

    Member
    2004-10-11 at 21:19

    @Yogi wrote:

    Får och får, lånar heter det väl? :?

    För att klyva hår… och bråka lite med Yogi 😈
    nja, vi får en del pengar, bidragsdelen… dvs inkomsten… sen så lånar jag pengar för att täcka resten av mina kostnader… (med undantag från något extraknäck) och de kan väll knappast räknas som inkomst… och där med ännu mindre som svar på frågan “För tydlighetens skull så snackar vi inkomst FÖRE skatt got it?”

  • reaper

    Member
    2004-10-11 at 21:26

    Drullper skrev:

    Jag la till ett val, hoppas du inte misstycker…

    En finjustering i min smak, tackar!

    Är det fler val som saknas, hojta till! 😉 Typ >100.000 8)

    db: Enligt mina kunskaper, och vanlig rutin så är tanken bruttolön, alltså sociala avgifter avdragna men icke komunalskatten……men skall vi göra det komplicerat, eller detaljerat 😉 så gärna för mig, jag ÄLSKAR å räkna på saker, men vi kan väl ta den summan som står på lönebeskedet, bruttolönen 😆

  • db

    Member
    2004-10-11 at 22:09

    Vad som står på olika lönebesked beror på vad den som skrev lönebeskedet kände för att skriva dit. På vissa lönebesked står soc. avg. med och på andra gör det av någon outgrundlig anledning inte det.

    Hur som helst så är bruttolönen lönen före inkomstskatt, inte lönen efter halva skatten, oavsett om det är lönen efter halva skatten som står på vissa lönebesked eller inte.

  • reaper

    Member
    2004-10-11 at 22:24

    db:
    förmodar att fallet kan vara så.
    saknar faktiskt punkten sociala avgifter på mitt lönebesked, vore kul med så detaljerade upplysningar som möjligt.

    när du skriver, “lönen efter halva skatten” så tolkar jag det som sociala avgifter avdragna?!
    På mitt lönebesket står det bruttolön JA! och då är redan de soc. avgifterna dragna
    felaktigt alltså??!!

    Du låter som min arbetsgivare skulle göra om vi satt å snackade för lite lön! :)

    Är du bara smartare/mer insatt än mig eller har du pluggat (mycket?) ekonomi??! 8) 😆

    Hoppas vi rett ut detta nu 🙄 :P

    Ha’re gött

Log in to reply.