#78353

reaper
Member

Jag vet inget om sådant här egentligen, bara det som jag läst här på swecan, overgrow och andra odlingsforum. Vad jag har läst är att dom traditionella växtrören inte lämpar sig något vidare bra för odlingar; en HPS producerar mer lumen/watt jämfört med lysrören, vilket väger upp. Samma sak gäller med ex philips standard rör cool white, warm white etc (som dessutom i sin tur är bättre en de traditionella växtrören).

Men nu verkar det som om Carlse alltså har hittat en ny generation av växtrör. Om det stämmer och om nu Carlse har rätt; ja då kanske vi har en helt ny deal. Men vad jag förstår så har HPS en bättre ljuspenetration; d.v.s lysrörens ljus tränger inte igenom lika långt ner i grönskan som ljuset från en HPS gör. Så detta betyder att den som odlar med lysrör måste vara noga med placeringen av röret för att få maximal utväxling; och det borde gälla även för eventuella nya lysrör (tycker jag).

En annan sak som kanske kan vara bra när man funderar på att köpa lysrör är att vissa lysrör bränner växten när budsen eller bladen kommer i kontakt med röret. Jag gissar att det är en poäng att se till att få ett rör som kan stå i ständig kontakt med växten utan att det blir brännskador. Detta eftersom man gärna skall ha röret så nära så nära som det nu bara är möjligt och eftersom det blir ett evinerligt flyttande av rör, om man nu skall ha dom så nära som det bara går men inte för nära för att det kommer brännas då.

PS! Jag uppskattar verkligen att Carlse orkar lyfta på dom traditionella åsikterna som ofta är ristade i sten, vad gäller fluoro vs. hps. så tummen upp för engagemanget. 8)