Temperaturminskning om man använder reflektor

Allt om ljus, ventilation och utrymmet du odlar i.

Moderator: Hr Sanders

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
reaper
Lieman

Temperaturminskning om man använder reflektor

Postby reaper » 2008-05-01 15:18:47

När man har en vanlig hammarslagsreflektor och en HPS så brukar den ju bli väldigt varm. Om man då ställer en behållare på reflektorn som leder värme bra som man fyller med vatten. Drar inte då vattnet åt sig värmen som dunstar vilket borde leda till lägre temperatur och högre luftfuktighet?

Jag gjorde själv så att jag ställde några vattenfylda kattmatsburkar på min reflektor. Jag hade en 600W HPS i en vanlig garderob och ingen kyning alls förutom en liten 80mm datorfläkt vilket inte kan ha haft så stor inverkan på temperaturen egentligen. Dessa burkar blev ganska snabbt tomma på vatten men jag hade aldrig några problem med temperaturen vilket folk verkar ha med mycket svagare och mindre värmeutvecklande lampor.

Vore inte någon form av vattenkylning mycket effektivare än en cooltube? Samtidigt kanske man kan kombinera nedkylning med bevattning på något vis så att man kan spara plats och pengar. Låter detta som en dum idé eller borde man knåpa ihop ett kombinerat system för kylning och bevattning?

Herr J
Ganjaman
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Herr J » 2008-05-01 15:59:32

Borde inte vara några problem med vatten kylning. Man kanske kunde leda värmen via en kylare och en fläkt. Återkommer med mina ritningar

Brassman
Gräsfläckar på knäna

Postby Brassman » 2008-05-01 16:24:23

Det låter verkligen inte som någon dum ide, tycker det låter väldigt smart. Faktum är ju att tempen sjunker med 3-4 grader när jag vattnar så luftfuktighet är en faktor men det finns nog en till faktor i din idee just genom att kyla reflektorn och inte nödvändigtvis genom att förånga vatten...
Undrar hur ett slutet vattenkylsystem system skulle funka? Sätta en vattenkyld mantel på reflektorn och leda ut det varma vattnet till en radiator som kyler det utanför utrymmet :)
värt att exprimentera med skulle jag tro...
Millionaires Today, Fugitives Tomorrow, BUDS FOREVER!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-05-01 17:44:02

Akta så att inte vattnet ramlar ner på el installationen.
Kan bli väldigt otrevligt då. Själv investerar jag hellre i en
luftfuktare som kostar ett par hundra och ger betydligt bättre
resultat. Dimman från dina burkar är ju varm när den avdunstar,
en kallluftsfuktare kostar 299 på jula.

Herr J
Ganjaman

Postby Herr J » 2008-05-01 18:30:43

Min tanke var att sätta vattenfyllda rör på reflektorn och på så sätt leda bort värmen. i ett slutet system sen någon form av kylare med fläkten där. Har man tur så kanske man kan värma upp ett rum med denna metoden. Med samma princip som värmesystemet i en bil

Brassman
Gräsfläckar på knäna

Postby Brassman » 2008-05-01 18:45:42

Tror att det skulle funka bra men det gäller att vara nogrann med säkerheten bara :)

sinsemillan
Ganjaman

Postby sinsemillan » 2008-05-01 23:15:27

Finns ju faktiskt vattenkylda reflektorer, säkert effektivt men dyyrt: http://www.1-hydroponics.co.uk/grow-lig ... d-600w.htm
"The illegality of cannabis is outrageous, an impediment to full utilization of a drug which helps produce the serenity and insight, sensitivity and fellowship so desperately needed in this increasingly mad and dangerous world." - Carl Sagan

Brassman
Gräsfläckar på knäna

Postby Brassman » 2008-05-02 0:53:36

Jo men detdär är en helt annan princip och dom kostar multum :(

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-06-04 15:47:13

Ingen som spånade vidare eller några ritningar från Herr J?

Return to “U| Odlingsplatsen - design & konstruktion”