• Hur ser man skillnad på phenotyper?

    Posted by reaper on 2009-09-17 at 21:13

    Hoppas det är rätt forumsdel nu (och jag har sökt men hittade inget som gav mig något svar).

    Kära Bullen,

    Om man har en hybrid som är en ganska lika mix av Sativa och Indica och vill se om den är S- eller I-dominant… Vad ska man då leta efter? Ser man det på bladen eller vad?

    Hjärtliga hälsningar,
    Phenovirrad kille

    (Och som vanligt så är det inte killen som postar som står bakom odlingen 😯 )

    replied 14 years, 7 months ago 1 Member · 2 Replies
  • 2 Replies
  • reaper

    Member
    2009-09-18 at 06:44

    Det är inte en helt lätt fråga att svara på.

    Det man först får tillta på är just phenotype..dvs hur den ser ut visuellt, ruset kan man bara sia om ännu så länge.

    Teroin bakom är att om du har en 100% indica och en 100% sativa och korsar dessa[förutsatt att de är IBL [=In Breed Line] så får du 25% Indica phenos, 25% Sativa-phenos och 50% som är en 50/50mix, Phenotyper är alltså 25% som växer precis som mamman och 25% som ser precis ut som pappan.

    Variationen i 50/50-poolen bör vara ganska stor men eftersom detta skall vara helt stabila föräldrar som inte uppvisar någon pheno-variation[vilket IBL betyder] dvs föräldrarna ger helt unisona avkommor ifrån frön. [Usch, va jobbigt det är att skriva seriösa inlägg när man inte varit här på ett tag och bara koncentrerat sig på att odla och inte forum-punda.] ;)
    Ja..hmm..då ska inte avkommorna uppvisa allt för stor variation, hade det däremot varit annat än IBL-föräldrar så kan man räkna med en STOR variation i populationen. Men för att avgöra en phenotyp så måste du titta på hur en planta beter sig, ser ut, struktur på buds, blad, lövverk, förgreningar, tjocklek på stam, grenar..ja hur den växer och hur den beter sig helt enkelt.
    Man kan förvisso se att en planta har vissa drag av exempelvis indica eller sativa men det behöver inte alls betyda att exempelvis ruset har samma egenskaper..

    Vet inte om du blev något klokare på detta men det kanske reder ut lite iaf.

    Plugga lite CB-genetik och breeding via nätet så kommer det klarna en hel del..

    Må bäst…

  • reaper

    Member
    2009-09-21 at 06:36

    Tackar :)

    Lyckades också gräva fram lite info på Google som gav mig iaf något att starta på. Himla trixiga grejer det där, man kan ju klia sig i huvudet mer än en gång den dagen man står och glor på två plantor som egentligen borde byta löv med varandra för att det ska gå ihop.

    I teorin alltså.

    Jag odlar inget.

Log in to reply.