Hjälp! 1000w Hps elkoppling?

Allt om ljus, ventilation och utrymmet du odlar i.

Moderator: Hr Sanders

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Brassman
Gräsfläckar på knäna
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Hjälp! 1000w Hps elkoppling?

Postby Brassman » 2007-01-20 13:45:21

Hej! Jag behöver hjälp att koppla in strömkabeln i min nya hps. Det är alltså kabeln mellan vägguttaget och ballasten som jag inte vet hur jag ska koppla eftersom det inte finns utmärkt på elschemat som jag fick med. Alla andra kablar har jag redan kopplat. Kan någon elkunnig tyda schemat åt mej?
Tack på förhand :)
http://img250.imageshack.us/my.php?imag ... 0034gw.jpg
Millionaires Today, Fugitives Tomorrow, BUDS FOREVER!

reaper
Lieman

Postby reaper » 2007-01-22 0:58:54

Vad jag kan se är det N och L1 som skall ha matning med 230 Volt från väggurtaget.

N brukar dessutom betyda NEUTRAL eller NOLLA eller liknande , dvs. tillbakaledning från lasten efter man matat den med en FAS , men olika tillverkare namnger anslutningspunkter olika , särskilt på produkter som är flexibla.

Men N och L1 hadde jag kört på. Du kan ju skriva i tråden om det inte fungerade så att andra med samma ballast ochså får veta vad som fungerar.

Brassman
Gräsfläckar på knäna

Postby Brassman » 2007-01-22 19:10:36

Tack så mycket för ett bra svar men jag är lite nojjig över en sak och det är att nollan är ihopkopplad med pen som därefter är kopplad till jorden, blir inte det kortslutning? Tack
Mvh

reaper
Lieman

Postby reaper » 2007-01-22 23:35:39

Om den fysiska kopplingen verkligen finns blir det GARANTERAT kortslutning och proppen går , men så konstigt kan det bara inte vara kopplat , tittar man på resten av schemat verkar det vara som jag skrev , som du ser har du dessutom dubbla jordanslutningar som inte verkar gå ihop.

kan ju ochså vara 3 , 4 eller de andra L anslutningarna , men de verkar inte alls anslutna enligt schemat.

Inget bra schema , schemat på ballaster brukar normalt bara ha 5 st anslutningar och inget mera.

2 till lampan.
2 till väggurtaget
1 till jord.

sammanlagt 5 st , mer brukar det aldrig vara.

Jultomten
Ganjaman

Postby Jultomten » 2007-01-23 22:09:02

Det är nog som EXPERTEN säger men jag håller med om att det ser konstigt ut att nollan skulle gå direkt på jord? Fas kommer ju att ge ström i vilket fall men det är ju livsfarligt 8O

Problemet med schemat är ju att det är ritat efter möjlig anslutning av flera tändare och flera ballaster. Det ska inte behöva vara sådär komplicerat :(

reaper
Lieman

Postby reaper » 2007-01-24 0:35:29

När jag tänker efter så är nollan och jord ofta sammanbundna i proppskåpet , det som lurar med detta schema är att det är gjort för en fast installation , medans den som odlar kan ansluta stickproppen hurfan somhelst och därför få fas-nolla lite hursomhelst , inte bra.

Verkligen inte bra om höljet blir fas.

Riktigt udda schema iaf.

Normalt är att ingen av de två matningarna vidrör jord , vare sig i schemat eller i verkligheten. det kan man enkelt mäta med OHM-meter / multimeter och se att fas och nolla är fria från kontakt med jord.

Brassman
Gräsfläckar på knäna

Postby Brassman » 2007-01-27 18:29:39

Tack för alla bra svar :) Nu har jag iaf fått igång lampan genom att separera nollan från jorden :) Det ända som man behöver göra nu är att märka på vägguttaget och stickproppen så man vet vilken som är ledare respektive nolla...
Lampan funkar iaf kanon!
Tack...

Return to “U| Odlingsplatsen - design & konstruktion”