#175767

reaper
Member

Alla människor har sin “high”, en tripp om du så vill, att komma undan vardagens tristhet, om det är att dricka sig full på fredag eller ta en holk, eller åka ut o spela golf eller va de nu kan vara, så existerar det.
Man MÅSTE alltid kunna bryta ett mönster och göra något annorlunda imellanåt. se exempel en industri-arbetare, som hela tiden ska dra i samma skruv i samma plåtbit om och om igen, han kommer tillslut inte må bra psykiskt. vad jag vill framföra i min jämförelse är att oavsett vad du väljer för väg att bryta tristessen, så bör du få de, sålänge det inte skadar dig själv eller andra.

Jag brukar cannabis som rekreations-drog. Innan jag började me cannabis sysslade jag en del med tyngre droger, vilket jag gav upp helt o hållet när jag började med cannabis, för behovet att temporärt bryta min “rutin” tillfredställdes med cannabis.
Kanske e en dum jämförelse, men det är min åsikt.

Om ni vill förbjuda användningen av rekreations-droger för att det finns en risk att bli beroende, borde man då inte förbjuda nästintill alla typer av rekreation? tex spel på hästar, lotterier, sport, sex, tv, internet osv osv?
Ta hellre fram en vetenskapligt dokumenterad forsknings-rapport som visar de skadeverkningar av ovanstående rekreationer och visa vad som gör mest skada, cannabis, alkohol eller sport? jag vet flera människor som har skadats för livet av enkla sporter som fotboll osv, men jag vet inte en enda person som har farit illa ut pga cannabis-bruk.

Tobaksrökning är mer beroende-framkallande och mer skadligt för kroppen än cannabis-bruk, men ändå är det lagligt?
Likaså alkohol som både kortsiktigt och långsiktigt ställer till med större skador på de flesta livs-uppehållande system i kroppen än cannabis, men det är inte bara lagligt, det är nästintill ett krav i sammhället att man kan gå ut o ta sig en öl eller två.

Vad jag menar är att BRUK är inte fel eller farligt, det är MISSbruk som är farligt.

det är oxå en viss typ av personligheter som fastnar, en sk. beroende-personlighet, en individ som har svårigheter att säga ok, nu räcker det, utan dricker/röker/spelar mer och mer utan kontroll.
de allra flesta människor har en spärr, tex dricker inte 2 helrör brännvin på en kväll. det är dessa människor som behöver vård. inte bara för cannabis, utan för sin livs-stil, för sitt behov, oavsett vad människan missbrukar.

Slutligen, om 2 substanser är olagliga, då spelar det ingen roll vilken av dessa 2 substanser du brukar. om vi istället legaliserar den som gör minst (kanske inte någon) skada, så slutar de flesta med den mer farliga substansen, eftersom deras behov tillfredställs lagligt.
vilket i sin tur gör att blivande missbrukare upptäcks i tid, och får den support de behöver för att inte fastna i ett missbruk.

Jag tycker oxå att cannabis inte bara borde vara lagligt, utan obligatoriskt! ;) tänk bara vad våldsbrott och sexualbrott skulle minska? :D