#78245

reaper
Member

Med andra ord är jag alltså tillbaks i DWC systemet, fast med powerheads. Nu är frågan hur man kan effektivisera denna typ av DWC. Eftersom allting handlar om syresättning tänkte jag att…

Aeroponics (det är så det heter va?)
…man kunde kanske låta ut-vattnet spruta ut genom munnstycken; då får man ju aquaponics eller vad det nu heter… men låter det mycket och var köper man billiga munnstycken som inte kläggar igen. Jag läste att Carlse håller på att kolla in detta så jag ser verkligen fram emot hans resultat.

Sprutare (bättre fantasi än såhär har jag inte, jag kommer inte på något annat :D)
…en billighets variant av aquaponics man kanske skulle kunna göra små hål i slangen som är kopplad till powerhead. Då sprutar vattnet ut ur hålen i slangen. Vatten strålarna träffar taket, syresätts när ytspänningen bryts, droppar ner på rötterna som hänger i luften och rinner ner längs med rötterna ner i vatten sammlingen som är på botten (och som endan på rötterna slutar i). Det måste ju vara ett väldigt billigt och enkelt system. Frågan är ifall det blir mycket ljud när det splashar och sploshar?