• reaper

    Member
    2004-07-18 at 17:54

    Vet tyvärr inte hur cannabis och dess ämnen reagerar med den medicin som jag antar att du kommer att få tugga. Hade en gammelmormor som var schizo. Med medicinen levde hon ett relativt bra liv ändå…

  • knarkkorven

    Member
    2004-07-18 at 18:12

    Jaha, känner du dig schizofren då? Hur många personligheter har du? Hör du inre röster som talar till dig?

  • friggs

    Member
    2004-07-18 at 18:14

    @Knarkkorven wrote:

    Hur många personligheter har du?

    Schizofreni är inte detsamma som multipla personligheter.

  • radix

    Member
    2004-07-19 at 06:42

    http://www.maps.org har en hel del info om schizofreni och marijuanarökning.. de slutsatser som verkar kunna dras av denna är att cannabis kan hjälpa på kort sikt men tenderar att förvärra symtomen på lång sikt.

  • sativan

    Member
    2004-07-19 at 11:05

    tänkte precis påpeka samma sak som friggs att schizofreni inte är det samma som att ha kluven personlighet, men dock kan en schizofren person få diverse hörsel och syn hallucinationer, närsom helst. Och ja inre röster kan förekomma. 😆 🙄

  • reaper

    Member
    2004-07-20 at 08:31

    Så att vi alla är på det klara om vad schizofreni är.

    Från netdoktor.se:

    Vad är schizofreni?

    Schizofreni är en hjärnsjukdom som medför förändringar i tankeverksamheten och beteendet. Sjukdomen präglas av perioder då man inte kan skilja på verkligheten och ens egna föreställningar. Sjukdomen fördelar sig jämnt över könen och börjar normalt i 15-30-årsåldern. Risken för att utveckla schizofreni är cirka 1 procent för befolkningen som helhet.

    Varför blir man schizofren?

    Orsaken till schizofreni är okänd, men ärftliga faktorer är betydande. Risken att man någon gång under sin livstid utvecklar schizofreni är cirka 1 procent. Om en mor- eller farförälder har sjukdomen ökar risken till 3 procent. Risken är cirka 10 procent om den ena föräldern är sjuk och 40 procent om båda föräldrarna är drabbade. Risken för att utveckla schizofreni om ens enäggstvilling har sjukdomen är 40-60 procent. Ärftliga faktorer (gener) förklarar således inte allt, eftersom enäggstvillingar har samma arvsanlag.

    Man ärver således sannolikt dispositionen för att utveckla sjukdomen, medan alltså miljöfaktorer verkar avgöra om en individ med ett ärftligt anlag för schizofreni får sjukdomen.

    Hur upplevs schizofreni?

    Sjukdomen schizofreni är sannolikt en mycket heterogen sjukdom, men en mängd olika uttryck och en mycket skiftande prognos.

    Sjukdomen kan komma smygande eller akut. Om den uppträder smygande, kommer man att se att patienten innesluter sig allt mer, isolerar sig från vänner och familj, blir slarvig med den personliga hygienen och förlorar intresset för utbildning, jobb och vanliga göromål (negativa symptom).

    Sömn och koncentrationsbesvär, ambivalens, förändringar i känslolivet, narkotikamissbruk och starkt intresse för det ockulta kan också vara en del av kännetecknen. Hos flertalet uppträder med tiden perioder präglade av hallucinationer (syner, röster, lukter med mera), vanföreställningar (ofta bisarra och förföljelsepräglade) och/eller osammanhängande tal (positiva symtom). Några patienter uppvisar symptom i rörelseapparaten där de till exempel stelnar i bisarra positioner.

    Sjukdomen är mycket belastande för patienten och dess familj, inte minst på grund av medföljande sociala problem med utbildning, jobb och etablering av familj. Uppemot 15 procent av unga schizofrena begår självmord.

    Vad kan man göra?

    Det hör till sjukdomen att patienten under perioder inte har insikt i sin situation, det vill säga att man inte erkänner sin sjukdom och behovet av behandling. Ofta ingår behandlingssystemet i patientens vanföreställningar. Under dessa faser av sjukdomen kan det bli nödvändigt att tvångsinlägga patienten för att skydda honom/henne mot sig själv och andra.

    Dessutom arbetar man mycket med att utbilda de anhöriga så att de på bästa sätt kan stötta patienten och observera tidiga tecken på sjukdomsåterfall.

    Hur ställer läkaren diagnos?

    Diagnosen ställs efter samtal och observation av patienten. För att utesluta andra orsaker till symptomen utförs en fysisk undersökning, samt blodprov. En grundlig organisk utredning innefattande datortomografisk undersökning av skallen och EEG liksom en så kallad psykometrisk funktionsbedömning av kognitiva funktioner brukar ingår i den diagnostiska undersökningen av en nyinsjuknad patient.

    Framtidsutsikter?

    Schizofreni är i regel en långvarig sjukdom, men spontana tillfrisknanden förekommer, även efter flera års sjukdom. Den medicinska behandling som används botar inte, men förkortar de akuta episoderna samt minskar de negativa symptomen. Utbildning av patienter och anhöriga medför bättre prognos på sikt liksom sannolikt en tidig intervention vid nyinsjuknande.

    Jag skulle inte blanda in cannabis i det där. Jag tror nog att du fattar själv att du måste lägga ner all användning av droger.

  • reaper

    Member
    2004-07-26 at 14:06

    @betongungen wrote:

    Har fått diagnosen schizofreni nu. Livet känns så kul. Eller inte.

    Att dit liv genast känns tråkigt efter du fått diagnosen Schizofreni låter konstigt, var allt väll tills doktorn fick sitt sagt? Iofs känner jag inte dig, men schizofreni får man inte bara en dag, vad lider du av för åkommor?

    Du bör hålla dig borta från all berusning om fallet nu är så att du insjuknat.

  • zeerow

    Member
    2004-07-31 at 08:15

    @Mr.Meckish wrote:

    @betongungen wrote:

    Har fått diagnosen schizofreni nu. Livet känns så kul. Eller inte.

    Att dit liv genast känns tråkigt efter du fått diagnosen Schizofreni låter konstigt, var allt väll tills doktorn fick sitt sagt? Iofs känner jag inte dig, men schizofreni får man inte bara en dag, vad lider du av för åkommor?

    Du bör hålla dig borta från all berusning om fallet nu är så att du insjuknat.

    Det är väl inte så konstigt. Det kanske är just det att han nu måste hålla sig borta från alla droger. Eller att medicinen måste tas regelbundet. Eller tanken på att alla anhöriga kanske får reda på att man är psykisk sjuk. Däremot kan det ju vara skönt att veta vad det var för fel.

  • reaper

    Member
    2004-08-10 at 12:31

    Det började i mars månad förra året att jag började må sämre och ja så jick det tills en dag röster sa åt mig att döda mina föräldrar vilket jag nästan gjorde.

    Bröt ihop och fick LPT i en och en halv månad, och när jag kom ut så hadde jag fått diagnosen schizofreni.

  • reaper

    Member
    2004-08-10 at 12:47

    Låter ju helt sjuk! :(
    Som dom flesta säger håll dej borta från alla berusningsmedel under en ganska lång tid.

    Sörjer med dej, hoppas du blir bättre!

  • reaper

    Member
    2004-08-10 at 17:30

    Att livet inte känns så kul efter att ha fått en psykiatrisk diagnos – och kanske speciellt Den Fruktade Schizofrenin – kan jag mycket väl förstå, det är därför jag alltid skytt psykologer som pesten (resonerar som att det man inte vet har man inte ont av, även om jag inser att det nog inte är en allenarådande sanning).

    Hur som helst hoppas jag innerligt att det ordnar sig för dig och att det kommer hjälpa dig att ha fått en tydlig diagnos på vad som är problemet. Håll dig ren från droger och ta en dag i taget. Vem vet, du kanske kan komma att tillhöra de där “spontana tillfrisknandena”? Håller tummarna för dig…

  • reaper

    Member
    2004-08-15 at 20:59

    @PottigaLotta wrote:

    Att livet inte känns så kul efter att ha fått en psykiatrisk diagnos – och kanske speciellt Den Fruktade Schizofrenin – kan jag mycket väl förstå, det är därför jag alltid skytt psykologer som pesten (resonerar som att det man inte vet har man inte ont av, även om jag inser att det nog inte är en allenarådande sanning).

    Hur som helst hoppas jag innerligt att det ordnar sig för dig och att det kommer hjälpa dig att ha fått en tydlig diagnos på vad som är problemet. Håll dig ren från droger och ta en dag i taget. Vem vet, du kanske kan komma att tillhöra de där “spontana tillfrisknandena”? Håller tummarna för dig…

    Jag som sitter med en spliff i handen? 😉

  • reaper

    Member
    2004-08-15 at 21:41

    När livet är hårt blir det ju inte lättare av att behöva ge upp sånt som skänker mkt glädje, som ganja. Naturligtvis är psykisk sjukdom inte att leka med och därför bör man sköta sin medicinering och inte hålla på med andra psykoaktiva substanser, dock vet jag att när man mår psykiskt dåligt KAN andra droger än dom läkare skriver ut kännas ganska sköna. Man bör absolut använda de läkemedel man får utskrivet och inte slarva med doseringen osv. Det jag menar är ungefär att det kanske inte är så lätt att bara kapa alla band till ganjan. Man har ju liksom den här driften att må bra här och nu. Jag uppmanar inte betongungen eller någon annan (oavsett diagnos) att ta droger.

  • reaper

    Member
    2004-12-04 at 12:11

    alltså kan du inet försöka beskriva hur de känns att vara schizofren? lr hur de känns under själva tiden man är manisk! slår dej aldrig tanken att du är schizofren å allt va man nu får för sej å röster man hör å sånt inte existerar på riktigt ? kan du inte försöka beskriva en “tripprapport” hur du beter dej å hur du tänker osv under tiden du är manisk? har alltid varit så nyfiken på de! fast de kanske är känsligt område de här?
    komme sjukdomen upp till “ytan” när du började röka lr ?
    kan tänka mej att du har de jobbigt :? morsan e psykiatriker å hon säger att de är en av dom jobbigaste psykiska sjukdomar man kan ha..

  • reaper

    Member
    2004-12-04 at 12:29

    Jag tycker också att det är intressant att höra om såna här sjukdomar.
    Jag har en kompis som jag känner hyfsat som påstår sig ha schizofreni. Han äter nån medicin som heter Haldol som han säger hjälper. Mycket av vad han säger är rätt luddigt dock, det är svårt att veta om han verkligen är sjuk eller om han bara använder det som “scapegoat” för sina verkliga problem. Mig veterligen träffar han aldrig nån läkare eller psykiatriker utan får bara nya recept per telefon. Haldol och Benzo i mängder. Han måste ta Benzo för att kunna gå ut på gatan annars blir han enligt sig själv “galen” och vill slåss med folk som pratar med honom. Lustig figur som man får ta i lagom portioner för att klara av.

Page 1 of 2

Log in to reply.