Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Toppa eller inte toppa? Reply To: Toppa eller inte toppa?

  • silver

    Member
    2012-12-27 at 21:34

    Jag föredrar helt klart att toppa,toppar oftast flera gånger under veg.
    Själv odlar jag mest indicor/hybrider som redan är buskiga av sig själva,vilket innebär att jag får fler toppar även på sidogrenarna.

    Brukar även gå hårt på med saxen på under vegetationen som ändå får dåligt med ljus och stjäl kraft från topparna.

    Rätt utfört får du en planta som är gles i botten men har mängder med toppar
    som ligger i jämnhöjd=alla får det ljus dom behöver.

    Nu har jag ganska gott om plats så jag veggar ganska länge,vilket ger mig tid att forma clonerna som jag vill ha dom innan jag sätter dom i blom,blir dom för stora klipper jag helt enkelt ner dom till önskad storlek.

    Det som är perfekt för mig kanske inte är perfekt för ngn annan så om du har möjlighet att trimma dina plantor lite olika så lär du dig en massa och hittar vad som passar dig bäst.

    Nu har jag inte odlat ngn ren sativa på många år men dom är lite knepigare efter som dom växer lite annorlunda,där får man testa lite mer beroende vilken sort man odlar.

    Man lär så länge man lever.
    Ska se om jag kan låna en kamera och lägga upp en bild,har 20cloner som jag trimmat lite olika 10 bubba kush och 10 Aurora indica så kan du se hur jag menar.