• cthullu

    Member
    2011-04-14 at 06:48

    Tyckte att den enklaste vägen att tillverka egen jord förtjänade lite mer utrymme då jag hoppas att fler kommer testa detta. Så här kommer förtydliganden med bilder.

    Det kanske verkar krångligt och alla har inte utrymme, tid, ork, lust att ha en kompost vid sidan om sin odling, så då kan man alltså göra så här:


    Steg1: Skaffa organiskt material

    Skaffa en hink med lock som sluter tätt.
    I den samlar du då alltså tills hinken är full matrester, merparten frukt, fruktskal, grönsaker, kaffe, te, .. men lite fisk och kött går också fint.
    Har även i ca 50% något kolrikt som t.ex. rivet tidningspapper, rivna äggkartonger, gammal cocos, …. locket är till för att det antagligen kommer lukta illa då det blir en blöt sörja med dålig syresättning i hinken.
    Vill du göra detta nu och inte har tid att vänta, kan du istället bara anskaffa färskt material, behöver inte alls ha legat i någon hink innan. Du kanske kan komma över något hyffsat stort parti äpplen och morötter m.m. snorbilligt.
    Eller bara hämta material i naturen – du kan ersätta papper m.m. med gamla löv och matresterna med färska växter, satsa på merparten mjuka stammar och blommor.
    Gräsklipp är suveränt i veg men lite låg fosfor och kaliumhalt för blom enligt mig.
    Observera att om du samlar material utifrån kan det vara bra att sterilisera då du annars garanterat får med allehanda ohyra.

    Fördelen med att samla i hink under längre tid är att det kommer vara en del nedbrutet redan från början, och dessutom är det lite roligt att få sådan nytta av sina sopor, men det är som sagt absolut inget måste att göra så.

    Steg 2) Kruk-lasagne!

    Börja med ett lager jord/substrat, har dina krukor håll som går upp på sidan som dessa standard 12 liters fyller du upp så hålen täcks på sidorna.
    Sedan lägger du ett lager av ditt organiska material/kladd, fyll inte enda ut på sidorna.
    Sedan ett lager med bara jord. (har du kompost kan du använda det eller en kompost-jord blandning istället) Sedan ett lager kladd igen, aldrig ut till kanterna alltså med kladdet, men självklart med jorden ända ut.
    …och så vidare lager på lager… Toppa sista 10 cm eller så med bara jord.

    Målet är alltså att skapa massa lager organiskt guck men att det ska vara helt omslutet
    av jord från alla håll och kanter. Att varva i massa lager gör att man undviker att få en tjock blöt gigantisk anaerob klump i mitten.

    jag använde en helt proppfull 5 liters hink till 4 stycken 12 liters krukor vilket jag tycker blir lagom.

    Vattna genom en gång.

    KLART!

    Bara att peta ned frön eller hur man nu vill göra.
    Man kan också låta detta stå och gotta sig medans man driver upp och gallrar småplantor men går att plantera direkt i detta.


    Skötselråd:

    Som en vanlig odling, men du får vänta med näring mycket längre (om det ö.h.t behövs).
    Jag rekommenderar bevattning underifrån för att hålla en bra fuktighet och inte spola ut godsakerna, men då och då blöta upp toppskiktet och vattna lite ovanifrån.

    Om du odlar i litet och slutet utrymme bör du ha bra ventilation!
    Första tiden kan nedbrytningen allstra lite extra värme samt dunsta fukt, men jag tror inte det är någon större fara.

    Jorden kommer sjunka ihop aningen mer än vad du är van vid, det beror på att stor del av det organiska materialet onvandlas till näring, humus, CO2 och vatten.
    Om det stör dig så bara toppa upp med mer jord vartefter, eller ännu hellre t.ex. maskkompost eftersom du vid det laget antagligen blivigt “hooked” av organisk odling och startat upp en sådan hehe….

    Och jag har aldrig känt någon dålig lukt från denna metod vilket säkert är det som man oroar sig mest för innan man testar. I början ska man säkert undvika att spola genom jorden när man vattnar, dvs så att det inte rinner ut guck. Som jag nämnde bevattning underifrån är min främsta rekommendation i kombination med mycket lätt bevattning ovanifrån ibland. Men jag har alltså inte känt dålig lukt hur jag än vattnat dessa.

    Efter din skörd är det bara gräva upp och inspektera kompostjorden du nu har… Om inget konstigt inträffat har du väldigt fin jord där nu som du givetvis inte ska slänga!
    Den är alltså bra mycket bättre än något du hittar i butik.

    Bara att fortsätta repetera proceduren om och om igen varje odling och du behöver aldrig mer köpa jord.