• nordenseeds

    Member
    2011-02-08 at 12:18

    @Wayne wrote:

    Hur kan du påstå att du utvecklar sorter för “ett nordiskt inomhusklimat”(!!!) då du inte bedriver någon som helst avel!? (Inga hanar t.ex.)
    Det här verkar bara vara lurendrejeri.
    Det enda du verkar göra är att göra feminiserade F2-frön som du säljer som nya F1-sorter.

    Hur gör du för att spara dina AF moderplantor?

    Om du tror att någon kan kopiera ditt arbete genom att göra samma korsning som du (från fröodling, t.ex. LR#2xWhite Dwarf) så har du missat en massa grundläggande kunskap för växtförädling osv.
    Du har ju (det tvivlar jag iofs på) drivit upp (och korsat) tusentals plantor för att till slut välja ut två stycken som tillsammans gör bra F1-frön. Om någon annan gör samma korsning som du så betyder inte det att de får samma resultat såklart. Om man döljer vilka gener som ingår i ens sorter så är man endera:
    1) en amatör som inte kan botanik, genetik osv
    2) en blåsare som utnyttjar andra (riktiga) breeders arbete, tar en skön F1a, gör en mamma av henne, sprejjer på lite silver och vips så har man feminiserade frön som man kan sälja dyrt till amatörer som inte kan något om odling.

    Hur testar du avkomma?

    Jag hoppas att jag har fel, du får gärna säga ifrån.

    Känns som om något som plarsen och dumelaka skulle ha hittat på det här…

    Nu får du fan ta och lugna dig Wayne.
    Vem har sagt att jag bara korsat dom en gång med varandra och thats it??? Tänker inte gå igenom hela processen hur jag gör för det avslöjar ingen Seeds bank! Men när jag säger att jag inte använder mig av hanar menar jag då i sista vändan, när det är dax att få fram feminiserade frön. Vad och hur jag gör inan det är min lilla hemlighet. Och även om ingen kan göra en “exakt” likadan sort som jag vill jag inte ens att de använder samma genetik, förstår du mig?
    Den informationen om sorterna jag lagt upp får räcka och det här börjar kännas som ett kors förhör. Jag förstår att du är orolig och jag seger inte att jag är lika proffsig som Sensi seeds eller Soma seeds men jag kan garantera dig att det är mycket mer jobb och stabilitet bakom mina frön en många andra frö företag som är bra mycket störe en mig. Har varit en längre tid i seeds värden och vet precis hur andra seeds företag jobbar. Men det är inget jag tänker skriva om på ett forum.
    Vänta några veckor så kommer det bilder och test info om samtliga sorter. Då får du se vad de går för ;) Det är ju trots allt slut resultatet som räknas!

    Ps. Inom kort kommer DuiDui48 göra ett test av mina frön vs Green Houses. Blir kul att visa er skilnaden på stabiliteten i genetiken ;)