Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Ebb och flod, funderingar. Reply To: Ebb och flod, funderingar.

#558752

baralillajag
Member

En mängd olika näringsmärken, liksom urin och egna blandningar (beroende på medium), duger fint till hydro – men problemet är att de inte är buffrade samt ofta saknar kalcium. Detta gör att man tvingas till daglig ph-koll och justering (kanske även att tillsätta kalcium), vilket inte är speciellt kul.
Med GHE Nova, eller GHE FloraBloom och FloraMicro (Lucas formula = blandning 2:1) så slipper man dessa eviga justeringar. Stor vinst i både arbetstid och skörd. Nova är den överlägset bästa smidigaste näringen jag provat hittills.
Just nu kör jag själv en blandning av hälften Lucas formula (GHE) och hälften Atami PPP. Fyller på baljan ca en gång i veckan så att lösningen hamnar på EC1,2-1,4, tillsätter lite syra för att hjälpa buffringen (hjälper till att stabilisera ph över tid) – Ph 5,5-5,7. Byter hela innehållet en gång i månaden.

Enklaste hydromediet är (näringsfattig)jord blandat med finkornig leca eller perlit (50/50). När näringen i jorden börjar bli knapp så kan man börja tillsätta näring. Fördelen med jord är att den inte är så Ph-känslig och dessutom tillför kalcium, magnesium och lite spårämnen, som ofta saknas i näringar som inte är anpassade till hydro.

Annars fungerar perlit, vermikulit, flodgrus, rockwool och cocos hur bra som helst ensamma eller i blandningar. Själv kör jag just nu cocos blandat med perlit.

Man behöver inte syresätta näringen i ett ebb-flodsystem, men att tillsätta 30ml 17% väteperoxid/80-100 liter lösning en gång i veckan, kan hålla undan vissa elaka mikrober.