Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Till anobodysmoker: att inrikta livsenergin på något vettigt Reply To: Till anobodysmoker: att inrikta livsenergin på något vettigt

#536373

fimpenbet
Member
anybodysmoker wrote:
Jag håller verkligen med Terrence, klockrent!

Ur mitt perspektiv så är det systemet jag är ute efter. Systemet är t.ex. pengarna, det rättsliga och politiken. Det är det som bestämmer hur man ska bete sig, vad man kan göra (d.v.s. unna sig med pengar) osv.

Hade en dröm inatt där jag satt i Irak och pratade med en irakier om just pengar och hur allt krig som hände runtomkring oss var orsakat av just pengar. Det var en oehört intressant diskussion, trots att det var en dröm :).

– anybodysmoker

Det finns förstås en del skrivet om det här. Ett tips är att läsa Michel Foucault. Han sysslade genom hela sin karriär med att försöka frilägga samhällets maktstrukturer, och på ett väldigt originellt sätt. (OCH han rökte hasch.) Foucault är tacksam om man av någon anledning känner olust inför den marxistiska traditionen. Även om han på ett eller annat sätt är utgår från den så är hans metoder och språk relativt oberoende av marxistisk teori. I min värld känns det som en vettigare väg till maktens “hemlighet” än “The Secret”, men jag kan förstås ha fel.