Att gödsla!

Nybörjare? Första odlingen? Börja här.

Moderatorer: Hr Sanders, YriLuvan

Användarvisningsbild
tion
Nyfrälst och hög

Att gödsla!

Inlägg av tion » 2008-03-17 13:22:00

Hej!

Jag hade tänkt att odla några thyphoon ute i år. Jag har hittat den perfekta platsen, jag har grävt mina gropar jag har köpt bra jord (trodde jag.) Det visade sig att jag fått tag på Hasselfors Naturgödsel (en vitröd förpackning.)

Jag vill inte låta mitt nyinköpta gödsel gå till spillo så jag tänkte då använda den. Jag tänkte gro fröna med pappersmetoden, sedan så dem i ett litet "growhouse" och låta de växa där ca en vecka.
Vissa människor skriver att,-Om växterna bara en någon vecka gamla så kan dem dö pga gödslet. Vissa skriver att,- Nejmen det är jättebra, du kan till och med så fröna direkt i gödsel/jordblandningen.

Nu till frågan :roll: . Kan jag eller kan jag inte sätta en vecka gamla plantor i min jord/gödselblanding?

Om inte, hur gamla måste de vara för att kunna tåla gödslet?

Ser fram emot svar och hoppas ni alla kan förstå min något krångliga text
:P
Mvh
painted
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av painted » 2008-03-17 15:10:18

Inte för att jag är expert men jag hade iallafall blandat ut gödslet med jorden som fanns på platsen från början så slipper du oroa dig.
Det beor väl lite på hur gödslet ser ut. Jag kan tänka mig att det är lite för porröst men som sagt, ta mig med en nypa salt. :P

Lycka till med thyphoonen!
Vi thyphoonbönder måste hålla varandra updaterade i sommar :)
Användarvisningsbild
soytobias
Småodlare

Inlägg av soytobias » 2008-03-21 4:46:56

hmm jag förstår vad du är ute efter.. läste i nån guide att om man sätter ett frö i en alltför "het" jordsetup så kan fröet må dåligt och dö.

............................................................
Bloody BOYSCOUTS??!! in MY forrest!! AGAIN?! I DON'T FUCKIN THINK SO
http://www.addictinggames.com/staggythe ... yerii.html
Användarvisningsbild
tion
Nyfrälst och hög

Inlägg av tion » 2008-03-22 15:21:50

soytobias skrev:hmm jag förstår vad du är ute efter.. läste i nån guide att om man sätter ett frö i en alltför "het" jordsetup så kan fröet må dåligt och dö.

............................................................

Hmm, ja det har jag också läst någonstans. Men jag undrar hur gamla plantorna måste vara innan man kan börja använda gödsel? Kanske räcker det med att gräva en grop ( i gropen ) om ni förstår hur jag menar. Så att den växer någon vecka i den jorden tills rötterna når gödsel/jordblandingen?

Tips? :D
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-03-22 19:26:22

Hej

Om du redan har fylt groparna med planterings jord, så behöver du i nuläget inte tilsätta gödsel i o med att det redan finns gott om gödsel/näring i jorden, och specielt små plantor är känsliga för för mycket näring.
däremot så kan du tillsätta lite gödsel senare när plantorna har etablerat sig och växt tillsig ordentligt i jorden.
Om jag var du skulle jag vänta tills att plantorna växt ca en halvmeter och sedan i stället för att köra full dosering direkt sprida ut doseringarna så att man tilsätter ex 1/2 dosering två gånger för att undvika att plantorna blir närings brända, du behöver nog inte eller göra det mer än två gånger för om jag mins rätt så är hasselfors naturgödsel relativt långtidsverkande.

Peace// roffe
Användarvisningsbild
tion
Nyfrälst och hög

Inlägg av tion » 2008-03-23 8:56:33

Roffe skrev:Hej

Om du redan har fylt groparna med planterings jord, så behöver du i nuläget inte tilsätta gödsel i o med att det redan finns gott om gödsel/näring i jorden, och specielt små plantor är känsliga för för mycket näring.

Peace// roffe

Tackar för svar!

Nu har jag redan blanda gödslet med den ursprungliga jorden (2 gropar) och så ska jag även i med 25 L planteringsjord i varje grop också. Tror du jag kan plantera i den mixen?

25 L Gödsel

25 L Planteringsjord

okänd mängd ursprunglig jord.
Skriv svar