Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan Näringsbränna, olika symptom? SVAR = ROTBUNDEN Reply To: Näringsbränna, olika symptom? SVAR = ROTBUNDEN

  • cthullu

    Member
    2009-12-06 at 20:13

    Utgår från att du kollat att pH är ok, annars gör det.

    Min analys/prognos:

    De där fläckarna kommer antagligen bli hela torkade partier och ofta mitt i bladens fingrar snarare än längst med kanterna som vid bränna om det fortsätter som nu…
    Bladen kommer också gulna av mera samtidigt.

    Det är främst P som dras ur bladen, dina plantor står under sin galnaste drickandes och energislukandes fas, med en 600 wattare över sig som driver på metabolismen :D
    De gillar inte att stå en halv dag _helt_ uttorkade då. (ja jag vet att det står i guiderna, men de överdriver där mest för att för varje död uttorkad planta går det
    1000 överbevattnade typ)
    Huvudsaken är att rötterna ska få syre och inte stå konstant för blött.
    Men som sagt, den vill sluka vatten just nu. När den är helt torr kan den inte
    ta upp näring heller. Flushen var nog bra oavsett, saltanhopningar kan också
    hindra näringsupptag.

    mitt råd är fortsätt med _minst_ fulldos, (du kan nog definitivt testa att ge mer P!) men vattna ca en liter varje dag istället. (ungefär vad en enmetersplanta i fullt ös dricker)
    Var beredd på att lugna ned vattnandet igen i slutfasen.
    Du märker när den inte druckigt upp lika mycket om du är observant när du vattnar.

    Sen är det inte hela världen heller, även om allt är perfekt kommer den suga musten
    ur fanleafsen, är ju dock vanligast att det är mest N den drar så man bara ser helt
    uniform gulnad och avtrillning.

    Är du osäker på mina råd (man ska aldrig lita helt blint på folk, jag kan ha fel rent allmänt, och sitter dessutom långt bort, aldrig sett dem live, känner inte just dina plantor och varit med om deras historia osv osv osv) kan du testa det
    på en planta eller några och andra åtgärder på en annan osv tills du märker vad som verkar ge bäst resultat.

    Det kan även vara magnesiumrostprickar. I så fall ge extra MgSo4.
    Men om du redan haft Mg problem du fått bukt med borde du känna igen hur
    dina plantor manifesterar början på det. (tycker inte riktigt att det ser ut som sådana heller)

    Lycka till.

    EDIT: stavning och småpill.