Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Hur många CB brukare går över till andra droger? Reply To: Hur många CB brukare går över till andra droger?

  • reaper

    Member
    2009-03-25 at 18:32
    Holken wrote:
    Men den stora skillnade är VAD du röker, ett “standard” brass blir jag seg och helt jävlig dagen efter av, röker jag ett gott gräs eller bra brass så är det tvärtom.

    Detta är så sant som det var sagt. Jag känner mig inte bakis men skallen är helt klart som sirap dagen efter jag rökt standard brass. De gånger jag rökt bättre grejer har jag inte upplevt problemet alls. Finns det förresten inte tusen trådar om detta?

    Quote:
    Och givetvis vilken personlighet du har, vissa har en tendens till att gräva ner sig, med eller utan hjälp av cannabis, man har ofta något latent liggandes som kan förstärkas av cannabis. Det gäller att ha självdisciplinen, det är bara cannabis.

    Det är helt sant även detta. Jag vet med mig att jag tidigare använt cannabis på ett självdestruktivt sätt. Detta har dock ingenting med cannabis att göra utan jag har lika enkelt kunnat ersätta cannabis med någonting annat. Jag har snöat in på allt från datorspel till tv-serier för att fly från mig själv. Min uppfattning är att det är bättre att fokusera på dessa problem än att försöka skylla allt på cannabis och tro att det blir bättre bara för att man avlägsnar drogen ur sitt liv.

    Att cannabis för vissa kan vara ett hinder för att må bättre, stämmer säkert, åtminstone under en viss tidsperiod. När det gäller tyngre droger är den allmänna uppfattningen att man måste avlägsna drogen en gång för alla eftersom den är en stor del av själva problemet. Vid cannabismissbruk är tvärtom drogen en liten del av själva problemet. Om jag får sväva ut lite kan man jämföra det med World of Warcraft, vilket erkänt är det mest beroendeframkallande datorspelet. De flesta känner nog (till?) någon som fastnat i detta spel. Att avlägsna datorspelet är många gånger steg ett, eftersom datorspelet faktiskt kan stå i vägen för att ta itu med andra problem — arbetslöshet, socialt stigma, ekonomiska problem, ensamhet, isolering etc. Detta betyder dock i inget fall att man aldrig någonsin ska sitta framför en dator igen — de flesta kan hålla med om att detta skulle vara en tydlig överdrift. Inte ens, skulle jag vilja påstå, innebär det att man aldrig mer kan spela ett onlinespel av samma typ som World of Warcraft.

    För att anknyta till trådens ämne. Detta sammantaget gör att jag tror att många av de som missbrukar cannabis och därefter går över till tyngre droger sannolikt har andra problem i bakgrunden. (En annan sak är, att många säkert bara är nyfikna och s.a.s. skapar problem för sig själva när de provar tyngre droger.)

    Vad baserar jag detta på? Erfarenhet och gissningar. Den som kan visa vetenskapliga studier i frågan — gör gärna det. Själv gör jag inga anspråk på vetenskaplig trovärdighet.

    Mvh/fdstoner