Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Fråga: Trasig ballast eller felkoppling ? Reply To: Fråga: Trasig ballast eller felkoppling ?

  • reaper

    Member
    2009-01-27 at 09:30

    @Shimasonti wrote:

    har du någon annan hps lampa? testa isf en annan lampa i ballasten.. du kan ha en mindre lampa men aldrig en större än vad watt antalet till ballasten klarar, eller det är väl ignitorn som inte klarar tända större lampor..
    har du kollat så att du skruvat in lampan ordentligt i sockeln? för e40 socklarna måste man dra åt ordentlig för att de ska få kontakt. det ska typ klicka till när lampan är på plats. kollar du inuti socklen så ser du typ 2 ringar där som ska spänna till lampan. detta är inte menat som en idiotförklaring på nåt vis, men ibland så kan den enklaste lilla grej ställa till det, och bara för att det är så självklart så är det lätt att man missar det :D hehe
    annars om du har tillgång till en multimeter så mät spänningen i socklen och kolla om det går fram ström dit. gör de det så är det bra, då kan det ju vara lampan. är det ingen el dit så mät på piggarna innan ignitorn och kolla om det är spänning där..

    Jag testa med en 400w igår med också utan resultat, Jo jag skruva både hårt och löst in lampan, och jag har ju två andra lampor med och dom har jag alltid lyckats skruva in lampan i sockeln rätt i så det tror jag inte det är :). Hade du bott nära mig så hade du vart välkommen på fika och ballast mek.