Hps problem

Nybörjare? Första odlingen? Börja här.

Moderatorer: Hr Sanders, YriLuvan

Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Hps problem

Inlägg av reaper » 2007-10-14 18:04:59

Har köppt en ny hps bulb från swegro. 250w till min 250w
Skruvade i den i fredags när jag stälde om till 12/12 och det funkade fint.
Tyckte den var ljusare i skenet än den gamla den var mer röd orange.
Om det har någon betydelse vet jag inte.
På den nya lampan jag skruvade i står det Sylvania , HPS, SHP-TS klar E40 sockel.

Refloktorn och balasten är också köppte på swegro eller om det va hydrogarden. Tror som sagt att det va swegro.

Höll på och fixade lite i uträmmet nu precis när lampam tändes för andra eller tredje gången. Så kom jag åt reflektorn och helt plötsligt slocknade lampan. Sruvade och böjde på kontakten i sockeln och fick den att tända hela tiden men så efter bara kanske en halv minut slocknar den igen.

Det konstiga är att jag kom på att ballasten började brumma konstigt effter ca 5 tio sek efter att den tänt lampan och så ökade ljudet under den halva minuten lampan lyste men så slocknade allt och balasten blev tyst. Gjorde så här kanske nästan 10 gånger men hela tiden samma sak.

Skruvade i den gamla lampan igen jag haft under veg Den bulben följde med när jag köppte hela lamp paketet och med den fungerar det.

Är det bara den nya bulben som är sönder på nått vis eller kan det va fel sorts bulb. Konstigt att den lyser en kort stund och attt det låter som det är ballasten som spökar. Hm fattar ingen ting.